Om Telia Norge AS
Følg Telia Norge

Kreftsyke Erik (6) er Norges første virtuelle maskot

Pressemelding   •   jul 02, 2018 09:00 CEST

Norges første virtuelle maskot: Takket være Brann, Telia og en robot fra No Isolation var langtidssyke Erik Eiane i går på Brann stadion, selv om han oppholdt seg i Sandnes. På bildet er han i form av en avatar sammen med de øvrige maskotene på kamp.

Erik Eiane er langtidssyk med akutt lymfatisk leukemi (ALL) og ikke i stand til å se favorittlaget spille kamp rent fysisk. Til tross for dette, var han i går tilstede på Brann-stadion og så rødtrøyene spille kamp mot Molde, takket være Brann, Telia og en robot fra No Isolation.

Erik er noe så usedvanlig som en Brann-supporter fra Sandnes. Mye av grunnen til det, er at han tross sin unge alder har rukket å bli en erfaren pasient ved Haukeland Sykehus i Bergen som følger av behandling for akutt lymfatisk leukemi (ALL).

Under oppholdene på Haukeland har han og de andre pasientene ofte fått besøk av spillerne på Brann, noe som har gitt han en klar favoritt i fotballverdenen:

- På Haukeland Sykehus har de et eget rom hvor man ikke finner noen medisiner eller medisinsk utstyr, og hvor det for barna kun handler om lek og moro. Her får Erik og de andre barna ofte besøk av spillerne fra Brann, som er utrolig hyggelige og imøtekommende og viser stor interesse for dem, sier Vidar Eiane, som er far til Erik og litt motvillig har innsett at sønnen holder med et annet lag enn lokalfavoritten:

- Jeg er selv Sandnes Ulf-supporter, og har jo prøvd å få Erik til å bli det også. Men det er nok ingen tvil om at hans store helter er kledd i rødt, og nå som Brann samtidig topper tabellen er det jo ikke helt uforståelig.

Mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting

Akutt lymfatisk leukemi er en alvorlig progressiv sykdom, og Erik skal i den kommende tiden fortsette behandling ved Haukeland Sykehus over en to års periode. Det medfører at han ofte vil være borte fra venner, familie og opplevelser, noe faren synes er det vanskeligste å være vitne til:

- For eksempel starter Erik og hans eneggede tvillingbror Even på skolen nå til høsten, og første skoledag er jo en stor dag i alles liv. Selv om vi selvsagt håper at han kan være tilstede rent fysisk denne dagen, er vi ikke sikre. Da er det fint å vite at vi har en annen mulighet, om han ikke skulle føle seg bra, sier faren.

Nettopp dette er hvorfor Telia og Brann, i samarbeid med Corneliastiftelsen og Haukeland Sykehus, finansierer og deler ut roboter fra No Isolation til langtidssyke barn. Og etter inspirasjon fra et lignende stunt i engelske Premier League, får Erik en sjeldent god start på å ta i bruk sin virtuelle avatar.

- Telia skal være en digital tilrettelegger i samfunnet, og i det står mobilteknologi helt sentralt. Den lille roboten AV1 fra No Isolation er en flott og praktisk løsning på et stort problem, som tydelig viser hvordan mobilteknologi faktisk kan gjøre fantastiske ting, sier Håkon Lofthus, leder for Telia Privat.

Stolt fotballklubb

Sentralt i Telia sin ambisjon om å være en digital tilrettelegger i samfunnet står samarbeid og partnerskap med andre i samfunnet. Én av samarbeidspartnerne er fotballklubben Brann, som sier dette initiativet passer som hånd i hanske med deres visjon.

- Vi har sagt at Brann skal være en klubb som tar samfunnsansvar, og det gjør vi i flere sammenhenger. Både spillerne og klubben i seg selv ønsker å bidra, og gjør det blant annet gjennom bidrag og besøk på Haukeland Sykehus. Når vi klarer å kombinere samarbeidet med flere aktører på én og samme tid, og det på et vis som vi nå gjør for langtidssyke Erik, blir vi stolte over oss selv og valgene vi har gjort i forhold til hvem vi velger å jobbe med, forteller Linn Espeland, leder for samsfunnsvar i Brann.

Delte ut fire roboter til Haukeland Sykehus:

Erik Eiane var i denne runden den første mottakeren av en robot fra Telia. Men planen var hele tiden å dele ut ytterligere tre roboter til Haukeland Sykehus i forbindelse med Brann-kampen. Dette ble gjort under en formell overrekkelse i pausen, til stor glede for sykehuset.

- Dette er en fantastisk gave. Å være alvorlig syk kan være veldig ensomt. Robotene gir en unik mulighet til å delta på skole og i sosiale sammenhenger. Denne teknologien bidrar til til å sette pasienten i sentrum, sier Clara Gram Gjesdal, viseadministrerende direktør ved Haukeland Universitetssjukehus.


Om Telia Mobilpant:

MobilPant lar kunder motta penger for å levere sin gamle mobil til Telia idet de handler i en av Telias 64 butikker eller på nett. Panteordningen sørger for annenhåndsverdi på brukte telefoner, samtidig som et bestemt beløp av panten automatisk settes av til finansieringen av en AV1-robot fra No Isolation til langtidssyke barn og familier som ikke har midler til å kjøpe det selv.

Om Cornelia stiftelsen:

Anne Fi Troye har i ti år drevet Cornelia stiftelsen. Stiftelsen ble etablert til ære for hennes datter som gikk bort grunnet kreft i 2005. Stiftelsen formål er å ta vare på hverdagen til yngre pasienter, og da fortrinnsvis kreftpasienter. Stiftelsen har siden oppstart i 2005 delt ut over 750 PCer og mobile enheter. Stiftelsen har også pusset opp og utstyrt over 15 ungdomsrom, levert ut mat til over 4000 unge pasienter og bidratt til at ungdom får bedre livskvalitet i sykdomsperioden. 

--

Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy

jQuery(document).ready(function(){ var e = jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').clone(); e.find('a').text('Om Telia'); e.find('a').attr('href','https://telia.no/om-telia'); jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').after(e); });