Gå videre til innhold
Fra venstre: Axel Eugen Bentsen i Urban Infrastructure Partner, Robert Steen, byråd for finans og digitalisering i Oslo Kommune og Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
Fra venstre: Axel Eugen Bentsen i Urban Infrastructure Partner, Robert Steen, byråd for finans og digitalisering i Oslo Kommune og Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Pressemelding -

Telia inngår partnerskap med Oslo Bysykkel

Telia og Oslo Bysykkel inngår partnerskap for å jobbe for en mer miljø- og bærekraftig byutvikling. Første steg på veien er å gi Oslos befolkning tilgang på informasjon om luftkvaliteten i hovedstaden via sensorer montert på sykkelstativene.

– Telia skal være en digital tilrettelegger i samfunnet, og vi skal bruke vår teknologikunnskap på nye måter, sier Abraham Foss, administrerende direktør for Telia Norge. – Vårt mobilnett og de dataene det er mulig å innhente via 4G-nettet kan brukes til å skape verdier og løse samfunnsmessige utfordringer. Det ønsker vi å gjøre i partnerskap med andre spennende selskaper og virksomheter.

Samarbeidet med Urban Infrastructure Partner AS, som drifter Oslo Bysykkel, er et eksempel på partnerskap som skal bygges ut fra selskapets nye satsingområde – Telia Next – som er en innovasjonshub for nye forretningsområder.

– Det viktigste for oss var å finne en partner som bidrar til at både bysykkeltjenesten og byen vår blir bedre, sier Axel Eugen Bentsen, bysykkelsjef i Urban Infrastructure Partner. – I Telia fant vi noen som deler våre ambisjoner for bruk av teknologi i byutvikling.

– Byrådet vil gjøre Oslo til en grønnere, varmere og skapende by med plass til alle. Partnerskapet mellom Telia og UIP treffer blink på alle disse fire parameterne, og er et spennende eksempel på hvordan digitalisering og ny teknologi kan bidra til å skape verdi for Oslos innbyggere, sier Robert Steen, byråd for finans og med ansvar for digitalisering i Oslo Kommune.

Morgendagens løsninger
– Stadig større deler av samfunnet digitaliseres og kobles sammen, og en viktig del av dette fremtidsbildet handler om smarte byer og Internet of Things, sier Foss. – Vår ambisjon er å bli en foretrukken partner for virksomheter og bedrifter som vil være med å skape verdi med Internet of Things, og vi er imponert over kunnskapene og ambisjonene til UIP. Vi i Telia har mye å lære av andre, og vi er overbevist om at når mennesker fra ulike fag, sektorer og bransjer møtes og jobber sammen, utvikles morgendagens løsninger.

Med Telia Next bygger selskapet en plattform som tilbyr verktøy og infrastruktur kombinert med store mengder data. Denne plattformen gjør det enklere for andre virksomheter og bedrifter å løse IoT-behov, og Telia søker aktivt partnerskap på tvers av industrier, bransjer og sektorer for å skape et stort nettverk.

Positiv helseeffekt
Telia og Urban Infrastructure Partner tilrettelegger for flere typer by-piloter. Den første piloten er luftkvalitetsmålinger, der Telia skal koble sensorer på stativene til Oslo Bysykkel som kan måle luftkvalitet i Oslo.
– Vi skal lage et brukergrensesnitt der Oslos befolkning kan gå inn på en nettside eller app og se hvordan luftforholdene er der de befinner seg eller langs den ruten de planlegger å ta. Ved hjelp av informasjon om luftkvalitet kan alle, men kanskje spesielt utsatte grupper som astmatikere og folk med hjerte- og karsykdommer eller lungeplager, ta sunnere valg for sin helse og unngå områder med dårlig luft. Dette er også informasjon som Oslo kommune kan bruke i sitt arbeid med å redusere klimagassutslippene frem mot 2020, sier Foss.

-------

Telia Next er Telia Norges satsningsområde for nye forretningsområder der vi kan bruke vår teknologi i samarbeid med andre. Telia satser stort for å bygge et partnernettverk av bedrifter som vil skape verdi med Internet of Things. Telia Next bygger en plattform med ledende verktøy og infrastruktur kombinert med store mengder data. Plattformen består av tre hovedelementer:

1. Identity Identity består av login-løsninger, profiler, mulighet til å tagge data og koble til profiler/brukere, autentisering. Fremover er hovedfokuset ”consent management”, eller håndtering av samtykke, der bedrifter / utviklere skal kunne styre om andre kan få tilgang til deres data.

2. DataDette er Telia-data, partneres data og eksternt tilgjengelige datakilder som vi samler inn, verdiøker og tilgjengeliggjør (der vi har rettigheter til det). Purple Pipe er en del av plattformen der man kan fore datastrømmer inn, sette dem sammen, analysere og verdiøke dem, og sende ut igjen en spesialtilpasset datastrøm for et enkelt case. Dette utvides etterhvert med lagringsløsninger og en data markedsplass.

3. IoT IoT leverer funksjonalitet som typisk finnes i IoT-plattformer i dag, som for eksempel å kunne styre enheter, sette regler for hvordan en enhet skal oppføre seg, hente ut data fra enheten og sende dem gjennom Purple Pipe med mulighet for å verdiøkes med andre datakilder. I første omgang tar vi sikte på å integrere hylle-plattformer og verdiøke det med Identity og Data, og på den måten forenkle verden for andre bedrifter som ønsker å skape kundeverdi med IoT. 

Emner

Kategorier

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge