Gå videre til innhold
Godt fornøyd: Adm. dir. Abraham Foss i Telia Norge.
Godt fornøyd: Adm. dir. Abraham Foss i Telia Norge.

Pressemelding -

​Telia Norge avslutter 2016 med et sterkt økonomisk resultat

I dag har Telia Company presentert resultater for fjerde kvartal 2016, inkludert tall for Telia Norge. Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:

Telia nådde mange milepæler i 2016

- 2016 var et begivenhetsrikt og veldig bra år for Telia Norge hvor vi satte nye rekorder og nådde mange milepæler. Vi styrket vår utfordrerposisjon betraktelig og fikk virkelig anerkjent vårt 4G-nett ved å vinne alle uavhengige deknings- og hastighetskåringer. Vi endret navn til Telia, vant alle kundetilfredsmålinger og ble kåret til årets mobiloperatør for andre året på rad. Vi tok mange nye steg for å gjøre våre kunders reise med oss enda bedre, og vi etablerte flere nye digitale partnerskap gjennom vår IoT-plattform som vil bidra til at vi går fra å være et rent mobilselskap til et moderne teknologiselskap. Dette gjenspeiles også i våre økonomiske resultater for fjoråret, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge.


Telia vil styrke seg i bedriftsmarkedet

I november ble det kjent at Telia kjøper Phonero for å styrke satsingen i bedriftsmarkedet og bli en mer reell utfordrer til den dominerende aktøren. Saken er fortsatt til behandling hos konkurransemyndighetene, og det er ventet en avklaring i løpet av første kvartal 2017.

- Utfordringen for konkurransen i bedriftsmarkedet er at det er en stor aktør som dominerer. Det er opplagt at en sammenslåing med Phonero vil styrke vår konkurransekraft. Det vil gi oss en plattform for å satse og vokse enda mer i bedriftsmarkedet og virkelig bli en reell utfordrer umiddelbart. Det vil igjen føre til mer innovasjon og bedre konkurranse om alle kundene i bedriftsmarkedet.


Sterkt økonomisk resultat fra Telia Norge

De økonomiske resultatene for 2016 er bedre på de fleste områder sammenlignet med 2015. Mobilinntektene økte med 4,3 prosent i 2016 og EBITDA-forbedringen var på 16,2 prosent. Fjerde kvartal 2016 viser en reduksjon i kundemassen sammenlignet med foregående kvartal, delvis drevet av sesongvariasjon i kontantkortkunder samt vedvarende høy konkurranse i lavprissegmentet.

- Vi har en positiv utvikling på både topp- og bunnlinjen gjennom hele 2016. Mobildatabruken følger samme trend som tidligere år og økte i 2016 med 70 prosent. Det bidrar til en økning i mobilinntektene og en positiv ARPU-trend gjennom hele året. Vi er veldig fornøyd med EBITDA-resultatet for 2016 som viser en sterk forbedring fra fjoråret. Til glede for våre kunder har kostnadene for den økte databruken blitt stadig lavere, det vil si at de får mer for pengene. Samtidig ser vi en utvikling hvor flere kunder velger abonnementer med mer data inkludert.


Finansielle nøkkeltall Telia Norge 2016:

Telia Norge, MNOK Q415 Q116 Q216 Q316 Q416 2015 2016
Mobile Service revenues 1 804 1 758 1 805 1 901 1 883 7 048 7 348
Total net sales 2 286 2 079 2 171 2 266 2 361 8 683 8 877
EBITDA excl. non-recurring items 682 680 708 873 803 2 636 3 063
Margin, % 29,8% 32,7% 32,6% 38,5% 34% 30,4% 34,5%
Post-paid subscriptions ('000) 1 820 1 805 1 785 1 776 1 757 1 820 1 757
Pre-paid subscriptions ('000) 492 468 487 499 454 492 454
Total subscriptions ('000) 2 311 2 273 2 272 2 274 2 211 2 311 2 211
Post-paid ARPU (NOK/month) 285 279 282 299 298 295 290
Pre-paid ARPU (NOK/month) 120 113 123 119 104 123 115
Blended ARPU (NOK/month) 249 244 248 259 256 259 252
Blended churn (%) 34% 32% 29% 32% 38% 35% 33%

For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss, ta kontakt med kommunikasjonsdirektør Henning Lunde.

Emner

Kategorier


Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge