Om Telia Norge AS
Følg Telia Norge

Telia Norge leverer et sterkt resultat i tredje kvartal

Pressemelding   •   okt 21, 2016 11:06 CEST

I dag har Telia Company presentert resultater for tredje kvartal 2016, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:

Norges mest fornøyde kunder

- Det har vært et bra kvartal, og vi ser positive trender på mange viktige områder. Vi jobber kontinuerlig for å gjøre kundenes reise med våre merkenavn bedre, og både EPSI-målingen samt våre egne kundeundersøkelser viser at det gir gode resultater. I bunn har vi Norges beste 4G-nett hvor alle har fri fart, og vi merker at det gir både privat- og bedriftskunder trygghet til å velge oss.

I EPSI-undersøkelsen fra tredje kvartal som måler kundetilfredshet blant norske mobilkunder kom Chess på førsteplass tett fulgt av OneCall på andreplass, og med Telia på en fjerdeplass som mobilselskapet med størst framgang av alle.

Nordmenn mobilsurfet 10 ganger mer sommeren 2016

Telia var først ute med Roam Like Home for Norden og Baltikum og fulgte på forsommeren opp med å inkludere hele EU og EØS. Det var knyttet stor spenning til hvordan dette ville innvirke på kundenes mobilbruk i sommer.

- Vi tok en kalkulert risiko ved å innføre lik pris ett år før EU pålegger alle å gjøre det, men vi er opptatt av at våre kunder skal kunne leve sine digitale liv også når de krysser landegrensene. Tallene våre viser at kundene har endret atferd og bruker mobilen akkurat som hjemme når de er på reise, og sammenlignet med sommeren 2015 mobilsurfet kundene våre 10 ganger mer denne sommeren.

Sterkt resultat fra Telia Norge

Utviklingen fra andre til tredje kvartal i 2016 er positiv på de fleste områder. Sammenlignet med tredje kvartal 2015 er det stabil inntektsutvikling korrigert for fasttelefoniporteføljen på om lag 50.000 kunder som ble solgt i fjerde kvartal 2015.

- Jeg er godt fornøyd med utviklingen på både topp- og bunnlinjen. Mobilinntektene vokser som følge av økt databruk og vi ser en positiv ARPU-trend. Vi leverer en sterk EBITDA-margin tatt i betraktning av at synergiene etter sammenslåingen med Tele2 allerede er tatt ut. EBITDA-forbedringen er et resultat av bedre bruttomargin, lavere salgs- og markedskostnader samt noen mindre engangseffekter. Vi opplever økt konkurranse i markedet fra mange nye aktører som vi ser primært tiltrekker seg prissensitive kunder, og således er vi tilfreds med at kundemassen holder seg stabil i 2016 og samtidig opererer på et lavere churn-nivå enn i 2015.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge Q3 2016:

Telia Norge, MNOK Q315     Q415     Q116     Q216    Q316    


Mobile Service revenues 1 901 1 804 1 758 1 805 1 901
Total net sales 2 297 2 286 2 079 2 171 2 266
EBITDA excl. non-recurring items 827 682 680 708 873
Margin, % 36,0% 29,8% 32,7% 32,6% 38,5%



Post-paid subscriptions ('000) 1 824 1 820 1 805 1 785 1 776
Pre-paid subscriptions ('000) 502 492 468 487 499
Total subscriptions ('000) 2 326 2 311 2 273 2 272 2 274
Post-paid ARPU (NOK/month) 299 285 279 282 299
Pre-paid ARPU (NOK/month) 129 120 113 123 119
Blended ARPU (NOK/month) 262 249 244 248 259
Blended churn (%) 34 34 32 29 32

For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss ta kontakt med kommunikasjonsdirektør Henning Lunde.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar