Gå videre til innhold
Ivar Halstvedt fra ODEON Kino AS, samferdselsmininister Jon Georg Dale og Telia Norges Abraham Foss teller ned til premieren på Norges første 5G-kino.

Pressemelding -

Telia Norge med 5G-pilot: verdens første 5G-kino i Oslo

Telia Norge åpnet i dag sitt første 5G-testnett i Nydalen, og med det går startskuddet for neste generasjons mobilnett. 5G gir enorme muligheter for digitalisering av alle typer industrier og virksomheter. Helt fremst i løypa ligger ODEON kino, som blir verdens første 5G-kino.

Telia Norge har de siste årene lagt ned enorme ressurser for å forberede nettet for fremtiden; 4G på alle basestasjoner, først i verden med Narrowband IoT (Internet of Things) og i september ble Norges første landsdekkende nett spesialtilpasset tingenes internett åpnet. Når gjør vi klart for 5G.

– Det er både vår plikt overfor kundene og vårt samfunnsansvar å sørge for at den kritiske infrastrukturen vi bygger kan møte kravene til det neste store. Vi har jobbet med 5G lenge på tvers av Telia-landene i Norden og Baltikum. Nå går startskuddet for 5G i Norge, og vi gleder oss til å utforske hvilke muligheter som åpner seg. 5G vil muliggjøre innovasjon, nye økosystemer og fantastiske tjenester ikke bare for forbrukere, men også for digitalisering av hele industrier, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Samferdselsminister Jon Georg Dale holdt innlegg på 5G-åpningen og la vekt på viktigheten av Norges digitale infrastruktur og hvilket potensiale 5G utgjør: – Utrullingen av 5G er en viktig satsing for regjeringen, og vårt mål er at Norge skal ligge i fremste rekke i å ta i bruk ny teknologi. Funksjonaliteten og hverdagen til folk blir enklere når 5G-tjenester blir tilgjengelig og det er et stort forretningspotensiale i teknologien.

Med tidligere generasjoner mobilnett rullet man typisk ut teknologien først og deretter kom tjenester og bruksområder. Med 5G begynner man i andre enden:

– Vi starter 5G-utviklingen fra et kundeperspektiv og utforsker brukercaser og tjenestescenarier sammen med partnere og utvikler teknologien deretter. På den måten kan vi identifisere kundekrav og adressere nye forretningsmuligheter. Vi skal utvikle 5G-baserte løsninger industri for industri, område for område, forteller Foss.

Verdens første 5G-kino

Telia har startet med å bygge et 5G-testnett i Nydalen i Oslo, og kinosenteret ODEON er først ute med å ta i bruk teknologien. ODEON er landets største kinosenter og Oslos nye storstue for film, og tilbyr det ypperste innen kinoteknologi i sine 14 kinosaler. I 2019 blir kinoen enda mer avansert – da vil filmer lastes ned via Telias 5G-nett. I tillegg vil besøkende på kinosenteret kunne benytte seg av en 5G WiFi-sone fra Telia:

– ODEON Oslo blir verdens første 5G-kino, og det synes vi er veldig spennende, sier Ivar Halstvedt, administrerende direktør i ODEON Kino AS. – Vår allerede høyteknologiske kino tar nå steget inn i fremtiden, og det er vi stolte av.

5G i fyrtårnprosjekt
Industrielle anvendelser av 5G vil være en av de viktigste driverne for utbygging og kommersialisering. En av de bransjene som vil ha stor nytte av den nye teknologien er bygg- og anleggsbransjen. Telia samarbeider med AF Gruppen Bispevika som vil bli en av de første som tester ut 5G på ett av sine boligutviklingsprosjekter. Telia Norge skal bidra med tilrettelegging av mobilteknologi for å hjelpe prosjektet med å eksperimentere og realisere sine ambisjoner om en byggeplass fylt med sensorer, telefoner, roboter, kunstig intelligens og utvidet virkelighet (AR):

– AF Gruppens prosjekt i Bispevika er et fyrtårnprosjekt og vi er glade for å være blant de første som tar i bruk 5G, sier Lars Petter Fritzsønn, prosjektdirektør i AF Byggfornyelse. – I dag er det utfordrende å sikre god flyt i arbeidsprosessene våre på en byggeplass der infrastrukturen ennå ikke er tilstede.

AF Gruppen ser et stort potensial for å bli mer effektive og digitalisere byggeplassen med sensorikk, optimalisert logistikk og tilgang til informasjon fra håndholdte enheter. De tester i dag ut BIM-roboter som i sanntid sammenligner bygget med den digitale tvillingen for å oppdage eventuelle avvik så tidlig som mulig. Mobilteknologi med høy kapasitet vil være en forutsetning for alt dette.

– I dag har vi såkalte BIM-kiosker der man må gå for å få tilgang til store, tunge datamodeller. Med 5G vil vi kunne forenkle tilgangen til modellene og øvrig informasjon digitalt over hele byggeplassen. Se for deg mulighetene dette gir i kombinasjon med for eksempel AR-teknologi, sier Fritzsønn.

Norges første 5G-familie
Telias 5G-testnett i Nydalen gjør det mulig å utforske muligheter også for privatpersoner og familier. Hos en familie på fem på Korsvoll har Telia og Get satt opp det som kanskje er Norges mest moderne hjem. De har fått fylt opp huset sitt med smarte løsninger fra blant annet Futurehome og fått tilgang det nyeste og største underholdningsuniverset gjennom Get – alt koblet opp til nettet gjennom 5G-piloten til Telia.

– Familien får en enklere, tryggere og morsommere hverdag. Vi liker å kalle det hverdagsmagi, sier Torbjørn Aamodt, produktdirektør i Get og kommende leder av Telia Consumer Home. – Familien ligger langt foran resten av oss, for et hjem med så mange smarte dingser, koblet sammen gjennom 5G, er noe resten av oss ikke vil oppleve på flere år. For de aller fleste vil fastnett være måten man er koblet til nettet på, men det er veldig gøy å se hva vi kan få til i dag med den nyeste teknologien.

Se filmen om familiens hus her

Om 5G
5G er en teknologi for femte generasjons mobiltjenester, og en etterfølger til 4G, 3G og 2G.

Mens 4G kan ses som en utvikling av 3G, representerer 5G et helt nytt paradigme i tilkobling og en grunnleggende endring i teknologi som vil ha stor innvirkning på hvordan operatørene tilbyr mobiltjenester og hvordan brukeropplevelsen er.

Et nett basert på 5G-teknologi innebærer superrask oppkobling, god dekning, lav forsinkelse, svært høye hastigheter og kapasitet, korte svartider og tilgang til nettet, overalt og hele tiden. Den korte responstiden åpner opp en helt ny verden av muligheter når det gjelder ting som VR (virtuell virkelighet), AR (utvidet virkelighet) og andre sanntidstjenester.

5G-nettverket er komplett redesign av telecoms infrastruktur, og gir tilkobling på en mye mer skreddersydd og individualisert måte, basert på behovene til hver enhet og tjeneste som er koblet til nettverket.

5G er et svært fleksibelt og sikkert nettverk. Det åpner for såkalt skivedeling, som gjør det mulig å skreddersy funksjonalitet for ulike tjenester og samfunnssektorer. Det gjør 5G godt egnet for tjenester som er avhengig av realtidsoppkobling, eksempelvis innen e-helse eller tingenes internett.

5G vil gi oss muligheter og tjenester som aldri før har vært tilgjengelig og som vi ennå ikke har kunnet realisere, og vil bli en helt essensiell del av digitaliseringen av samfunnet.

Om Futurehome
Futurehome er en norsk teknologistartup stiftet i Stavanger i 2013. Siden den tid har bedriften vokst til over 25 ansatte med kontorer i Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim. Futurehome har bygget opp et banebrytende produkt, og leverer ett av de mest brukervennlige smarthusene på markedet. Futurehome eies 51 prosent av GET.

Om AF Gruppen
AF Gruppen er et ledende entreprenør- og industrikonsern. Etter å ha bygget Barcode, er Bispevika den neste delen av Bjørvika som Oslo S Utvikling (OSU) skal forvandle til et pulserende byrom med leiligheter og restauranter. AF Gruppen er valgt som partner for gjennomføringen og har igangsatt utvikling på felt B8a, 270 leiligheter og bygging på to prosjekter så langt: Dronninglunden, felt B2, 140 leiligheter, samt prosjektet Vannkunsten, felt B6a med 240 leiligheter fordelt på ni bygg.

Emner

Kategorier

--

Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største telekomselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO