Om Telia Norge AS
Følg Telia Norge

Surfebølge blant reiseglade nordmenn

Pressemelding   •   aug 02, 2017 06:00 CEST

Nye vaner: Nordmenn er blant verdens fremste på mobilteknologi og bruker stadig mer mobildata når de er på reiser i utlandet.

Nordmenn elsker å surfe på mobilen når de er på sommerferie i utlandet. Det viser ferske juli-tall fra Telia. Favorittlandet er söta bror, tett etterfulgt av Spania og Danmark. Se hvilke land nordmenn konsumerer flest gigabyte i når de er på ferie.

- Nordmenn reiser stadig oftere på utenlandsferier, men om sommeren varer gjerne reisene litt lenger enn ellers i året. Det betyr at hverdagens mobilvaner og det å ha tilgang til omverdenen blir viktigere enn ellers, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Topp ti roaming-listen fra Telia viser hvilke land nordmenn bruker størstedelen av sine datapakker i. Det er i de typiske sommerferielandene gigabytene hovedsakelig blir konsumert, men også USA havner på topp ti-listen til tross for at prisene er noe høyere der.

- Vi surfer som aldri før, og er blant landene i Europa og verden som er mest avanserte i bruken av moderne teknologi. Jeg ser ikke noen grunn til at utviklingen i økt databruk vil stoppe, sier Jamne med henvisning til topp ti-listen.


Topp 10 roaming-land for Telia-kunder på reise i utlandet:

  1. Sverige
  2. Spania
  3. Danmark
  4. Polen
  5. Hellas
  6. Tyskland
  7. Italia
  8. Kroatia
  9. Frankrike
  10. USA


Endrede brukervaner
Ett år før fristen for EU sitt krav til mobilselskaper om å innføre kostnadsfri roaming i Europa, valgte Telia å gi tilbudet til sine kunder. Siden den tid har de samme kundene også fått Fri Fart, Data Rollover og Music Freedom inkludert i sine abonnement.

De ferske tallene fra Telia viser at nordmenn ikke bare surfer mer når de er på reise i utlandet, brukervanene endrer seg også:

- Roam Like Home, Data Rollover og Music Freedom er tjenester som vi har valgt å automatisk inkludere i våre abonnement og som fungerer uavhengig av hvor kunden befinner seg i EU og EØS. Tilbudene har definitivt bidratt til å endre reisehverdagen til mange. For det første er de fleste ikke lenger redde for roaming-ikonet på mobilen. For det andre strømmer våre kunder mer musikk denne sommeren enn fjorårets, takket være Music Freedom, sier Jamne.

Enorm økning for MyCall
Selv om det for Telia-kundene var en dobling i bruken av mobildata i juli, var det for kunder av de øvrige Telia Norge-eide merkevarene OneCall, Chess og MyCall en enda større økning i og med at de først i år lanserte Roam Like Home:

- For MyCall har økningen vært enorm, med hele 1.400 prosents økning. MyCalls kundemasse består i hovedsak av prisbevisste kunder fra andre land enn Norge, og vi ser tydelig at disse kundene har satt spesielt pris på Roam Like Home. For OneCall og Chess har kundene tredoblet bruken av mobildata sammenlignet med i fjor.

Ringer mer enn tidligere
Roam Like Home betyr for mange kunder fri bruk av mobildata i EU og EØS, men det gjelder også SMS/MMS og tale. Til tross for at mange tror at vi i 2017 både ringer mindre og sender færre SMS/MMS enn tidligere, viser Telias tall tegn til noe annet:

- Våre kunder har de siste to årene økt antallet minutter de ringer på reise i utlandet med nær 20 prosent fra år til år. Antallet SMS/MMS vi sender står derimot relativt stabilt sammenlignet med fjoråret, sier Jamne.

--

Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar