Pressemelding -
Telia blir hovedsponsor for e-sportligaen
Telia og e-sportselskapet Good Game har i dag inngått et langsiktig samarbeid med mål om å utvikle et nordisk konsept og satsing innen e-sport. Telia tar dermed eierskap til den norske e-sportligaen, som er den største nasjonale e-sportligaen i Europa.
- E-sporten er i eksplosiv vekst og passer godt sammen med det som er kjernen i det vi tilbyr, lynraskt bredbånd og mobilnett i verdensklasse. Vi skal bruke læringen og innsikten vi får fra denne målgruppen til å lansere nye digitale opplevelser, sier Camilla Forberg, Head of Strategic Brand and Marketing i Telia Norge.
Europas fremste på breddesatsing innen e-sport
Telialigaen, som tidligere het Telenorligaen, vil romme seriespill innen grener som Counter-Strike GO, Rocket League, League of Legends og Hearthstone, kortspillet der norske Casper Notto fra ligaen nylig ble verdensmester. I tillegg vil Telia ta eierskap til enkeltturneringer i spill som Fortnite samt andre aktiviteter i e-sportverdenen.
Totalt deltar over 4.000 e-sportsutøvere i Telialigaen, som er organisert i seks divisjoner. Årlig arrangeres det over 10.000 kamper i ligaen. Dette gjør den norske e-sportligaen til en utvilsom ener på breddesatsing i Europa
- Dette er en svært spennende satsing for hele det norske og nordiske e-sportmiljøet som gjør oss i stand til å gire om for ny vekst og profesjonalisering av sektoren. Telialigaen skal være inngangsporten til den raskest voksende aktiviteten i verden, sier Harald Strømme, som står bak e-sportselskapet Good Game, som også driver nettstedet Gamer.no og eSerien i FIFA.
- Dette er fremtidens toppidrett
Tidligere i år har Strømme og Good Game inngått samarbeidsavtaler med Norsk Tipping, VG og Norsk Toppfotball. Han er overbevist om at partnerne med Telia i spissen nå vil løfte e-sporten opp til nye høyder, men også ut til det brede lag i befolkningen og vise folk mulighetene e-sportene rommer.
- Det er en rekke fordommer som skal bekjempes. E-sport på elitenivå krever beinhard trening, både fysisk og mentalt. De beste lagene har egne trenere, kostholdseksperter og fysioterapeuter. På toppnivå har e-sportsutøverne en reaksjonsevne på høyde med topptrente jagerpiloter, og utkjemper timelange matcher under det jeg vil omtale som svært krevende forhold. Dette er utvilsomt fremtidens toppidrett, sier Strømme.
Nordisk satsing på e-sport
- For oss i Telia handler denne satsingen om noe mer enn bare ny teknologi og nye ideer. Noe av det viktigste vi gjør for fremtiden er å bry oss om barn og unge og at vi engasjerer oss i arenaene de tar del i. En tredjedel av verdens internettbrukere er barn og unge, og mange av dem er involvert i spill på ulike måter. Det er vårt ansvar å hjelpe foreldre med å bedre forstå og støtte barna deres i ansvarlig online spilling ved å dele vår innsikt rundt unge og deres nettaktiviteter, understreker Forberg i Telia.
Telia har allerede etablert et eget e-sportselskap i Finland, og har ambisjoner om å spille en sentral rolle i den nordiske e-sportsatsingen gjennom de kommende årene.
- Good Game vil være en viktig samarbeidspartner for oss når vi framover bygger en nasjonal liga og breddesatsing innen e-sport. Nå tar vi sats med mål om å lære nye ting samt lansere og utvikle relevante tjenester for å sikre relevans og posisjon for en ny generasjon gamere i hele Norge, sier Forberg.
Kontaktinformasjon:
Telia Norge
Camilla Forberg, Head of Strategic Brand and Marketing
Epost: Camilla.Forberg@telia.no
Mobil: 901 38 179
Good Game
Harald Strømme, CEO
Epost: Harald@goodgame.no
Mobil: 903 33 311
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største telekomselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco