Gå videre til innhold
​​​​Telia lanserer egen offshore-portefølje: suveren dekning offshore og på land

Pressemelding -

​​​​Telia lanserer egen offshore-portefølje: suveren dekning offshore og på land

Telia lanserer nå en dedikert portefølje for offshoreindustrien. Med full 4G-dekning og flere gode pakketilbud og løsninger kan kunder i offshore-virksomheter øke effektiviteten og styrke kommunikasjonen mellom land- og offshorebaserte tjenester. De kan dessuten tryggere kommunisere til ansatte ved kritiske hendelser.

– Vi vil tilby våre kunder i offshore-markedet de beste mulighetene for digitale løsninger på offshore-installasjoner, samtidig som de opprettholder optimal dekning på land. Derfor har vi inngått et strategisk samarbeid med den spesialiserte operatøren Tampnet, forteller Jon Christian Hillestad, direktør for bedriftsmarkedet i Telia. – Våre undersøkelser i offshore-markedet har identifisert et tydelig operasjonelt behov som vi nå kan dekke, og dette er det første kommersielle uttaket av vårt samarbeid med Tampnet.

Telia lanserer nå en dedikert portefølje for kunder i offshoreindustrien som består av flere deler: et unikt nett med 4G-dekning både på land og offshore, datapakker med enten en fast datamengde til en fast pris eller «pay as you go», fem data-SIM-kort med 50 GB på deling (Smart Pool Offshore), pakketilbud med «pay as you go»-datakort, og en SMS-varslingstjeneste for kritiske hendelser som gjør kommunikasjonen til ansatte enklere og mer oversiktlig.

For å kunne være mer konkurransedyktige i offshoremarkedet har Telia samtidig valgt å lage en ny roamingsone med Tampnet. I tillegg, for aktører med virksomhet på britisk, nederlandsk og dansk sektor, er man sikret tilkobling med de samme tjenestene som fungerer i Nordsjøen.

Full 4G-dekning øker effektiviteten
Måten å jobbe på innen offshore er i rivende utvikling. Manuelle og analoge prosesser som har preget deler av næringen i mange år er kostbare og ineffektive. Å rapportere med penn og papir eller med et nettbrett eller telefon i offline-modus tar uforholdsmessig mye tid, og er dessuten ressurs- og kostnadskrevende. Muligheten for å involvere nøkkelkompetanse som ikke befinner seg offshore, men kanskje sitter på et kontor på land på en smidig måte, er også begrenset. For å utnytte potensialet som ligger i å ta i bruk digitale enheter og automatisere prosesser, er man avhengig av raskt og stabilt nett.

­– Med full 4G-dekning til operasjonelt bruk, vil våre offshore-kunder ta steget og forløse et potensiale for å øke effektivitet og eliminere tidkrevende prosesser som igjen bidrar til betydelig lavere kostnader, sier Hillestad.

Daglig leder i Tampnet, Per Helge Svensson, ser også frem til samarbeidet. – Vi er stolte av å levere våre offshore mobiltjenester til Telia, som er en av Norges viktigste teleoperatører. Vi bruker i dag 4G, og snart også 5G. Med dette samarbeidet får vi utnyttet den store kapasiteten i nettverket vårt, samtidig som vi kan bidra til å akselerere digitaliseringen og automatiseringen av offshoreindustrien. Løsningen vil også være et viktig bidrag til at våre kunder når klimamålene, sier Svensson.


Per Helge Svensson, CEO, Tampnet
Mobil: 905 29 868
Email: phs@tampnet.com


Om Tampnet:
Tampnet ble etablert i Stavanger i 2001, og har i dag over 100 ansatte fordelt på kontorer i Norge, Storbritannia, Nederland, USA, Brasil og Australia. Selskapet eier og driver verdens største offshore fiberoptiske kommunikasjonsnettverk i Nordsjøen og Mexicogulfen. Nettverket, som har stor kapasitet og lav forsinkelse, benyttes av kunder innen olje og gass, offshore vindenergi, den maritime sektoren og telekomsektoren.

Tampnet forbinder offshore installasjoner med undersjøiske fiberkabler til land. I tillegg har selskapet bygget et mobilnett offshore som dekker store deler av Nordsjøen og Mexicogulfen, samt deler av Norskehavet. Mobilnettet er basert på LTE (4G og snart 5G) og muliggjør roaming og IoT, og vil understøtte den digitale transformasjonen for olje- og gassinstallasjoner, offshore vindfarmer, oljeserviceskip samt andre kommersielle skip.

Emner

Kategorier


--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge