Pressemelding -
Telia trapper opp kampen mot netthat
Med teknologi som våpen tar Telia nå et steg videre i kampen mot netthat. Selskapet inngår nå et samarbeid med organisasjonen No Hate, og vil utvikle digitale verktøy i kampen mot netthets.
1 av 3 nordmenn er bekymret for trakassering på nett, og over halvparten bekymrer seg for uønsket deling og spredning av bilder viser en kundeundersøkelse fra Telia. Gjennom et samarbeid med No Hate og deres partnere ønsker Telia å rette søkelyset mot netthets og handlinger som begrenser menneskers rett til å være den de er og å uttrykke seg slik de ønsker på nettet.
– I vårt tillitsbaserte samfunn er det viktig at mennesker føler seg trygge også når de er på nett. Vi skal kunne ytre oss uten å føle frykt for trakassering og hat på nettet. Med Freedom-kampanjen tok vi første steg, og vi fikk selv erfare netthets i praksis. Nå tar vi neste steg for å bekjempe holdninger som begrenser folks trygghet på nett. Vi ser frem til å samarbeide med No Hate, og jeg gleder meg til å delta på Rusken på nett-aksjonen 28. mai hvor vi også vil presentere et digitalt verktøy som forhåpentligvis kan bidra til å redusere utryggheten, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
Sammen skal vi bekjempe netthat
No Hate startet med en Facebook-post sommeren 2018 som inviterte til en dugnad mot netthat. Målet var å utvikle innsikt, ideer og løsninger for å bekjempe netthat på nye måter. Etter hvert ble dugnaden til organisasjonen No Hate som er åpen for alle som vil bekjempe netthat.
– Det er viktig at aktører som Telia går foran og tar ansvar for å bidra til et internett som er trygt for alle. De har vist at de er modige nok til å stå for det de mener. Forskning viser at netthat går hardest utover de som representerer synspunkter og perspektiver som majoriteten opplever som annerledes. Derfor trenger vi nye løsninger som gjør det trygt for alle, og spesielt de stemmene som ikke passer inn i A4-formatet, å delta i samfunnsdebatten, sier Preben Carlsen, styreleder i No Hate.
Les mer om Rusken på nett-aksjonen: https://www.facebook.com/events/2276185755772800/
--
Om No Hate:
No hate startet med en Facebook-post sommeren 2018 som engasjerte over 120 mennesker til å delta på dugnad mot netthat. Målet var å utvikle innsikt, ideer og løsninger for å bekjempe netthat på nye måter.
I løpet av høsten samarbeidet dugnadsdeltakerne for å utvikle ideer med potensial til å bekjempe netthat på nye måter. Etter hvert ble det stadig mer åpenbart at det var et stort behov for en organisasjon som jobber dedikert og langsiktig med å bekjempe netthat i Norge.
I februar 2019 tok prosjektet skrittet fra å være en folkebevegelse til å bli organisasjonen No Hate, som er Norges første organisasjon som jobber for å bekjempe netthat på fulltid. Organisasjonen er politisk og religiøs uavhengig og åpen for alle som vil bekjempe netthat.
Siden oppstarten i februar 2019 har No hate inngått samarbeid med aktører som Schibsted, Kavlifondet, Nationaltheatret, Kripos, Høyskolen Kristiania og Elvebakken Videregående Skole.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største telekomselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco