Om Telia Norge AS
Følg Telia Norge

​Vi snakker dobbelt så lenge med hverandre på telefon og møtes digitalt

Pressemelding   •   mar 25, 2020 06:30 CET

Halvannen uke inn i den nye hverdagen registrerer Telia en dobling i samtaletid på telefon mellom våre kunder. Datatrafikken har stabilisert seg på et høyere nivå, og viser at nettet takler kapasitetsutfordringene.

– En velfungerende infrastruktur er alfa og omega i denne spesielle situasjonen vi nå befinner oss i, og vi er glade for at våre kunder, både på individnivå og bedrifts- og samfunnsnivå, erfarer at nettet fungerer slik det skal og at det dekker deres behov, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge. – Vi overvåker kontinuerlig trafikken og følger med på eventuelle behov for økt kapasitet, men har ikke opplevd noen større utfordringer foreløpig.

Telias kunder ringer hverandre omtrent like mange ganger som før daglig, men selskapet registrerer en ekstrem økning i hvor lenge folk snakker med hverandre. Etter 10. mars har det vært en nesten dobling av samtaletiden på hverdager, og opp mot 40 prosents økning i samtaletid på lørdag og søndag, sammenlignet med tidligere helger før koronasituasjonen.

– Dette viser at vi tar oss ekstra god tid til hverandre i denne spesielle situasjonen vi befinner oss i, sier Vellan. – Vi har tidligere sett at kundene bruker telefonen mer til å surfe med enn til å prate med, men nå ser vi virkelig et oppsving i ringeminutter. Vi ringer omtrent samme antall samtaler som før, men når vi ringer snakker vi lenger. Vi har nok et større behov for å holde kontakt med de rundt oss på en annen måte enn før, nå som vi ikke kan treffes fysisk.

Nye måter å jobbe på

I den første koronauken ble det sendt opp mot 60 prosent flere SMSer daglig, men antall sendte tekstmeldinger nå tilbake på et normalt nivå. Samtidig ser Telia en svært kraftig økning i bruk av applikasjoner som Microsoft Teams, Skype, Webex og andre lignende løsninger blant kundene. Også i egen organisasjon ser Telia at bruken har skutt i været:

– En svært stor andel av våre ansatte jobber nå hjemmefra, og bruken av Teams er nærmere 350 prosent høyere enn tidligere, mens Skype er cirka 75 høyere. Det samme opplever nok svært mange norske virksomheter i disse dager. Vi tilpasser oss nye måter å jobbe på, og sånn sett blir norsk arbeidsliv mer digitalt enn noen gang nå, sier Vellan.

Denne økte bruken av data takler nettet godt:

– Databruken er jevnt høyere enn den var før hjemmeskole og oppfordring om hjemmekontor, men er blitt mer normalisert. Vi har per i dag ingen kjente feil i vårt mobilnett, men vi har full bemanning som drifter nettet og overvåker kapasiteten slik at vi kan ta grep hvis vi ser at det er behov for det, forsikrer Vellan. 

--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks Personvernerklæring.

jQuery(document).ready(function(){ var e = jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').clone(); e.find('a').text('Om Telia'); e.find('a').attr('href','https://telia.no/om-telia'); jQuery('.newsroom-nav-item:last-child').after(e); });