Gå videre til innhold
Telias digitale infrastruktur besto stresstesten

Pressemelding -

Telias digitale infrastruktur besto stresstesten

Etter at regjeringen innførte omfattende tiltak for å bekjempe koronaviruset 12. mars har det vært en kraftig økning i både tale- og databruk i Telias ekomnett. Den økte bruken har så langt ikke medført noen større kapasitetsutfordringer, noe som bekrefter at den viktige digitale infrastrukturen i Norge både er robust og god.

– Vi er midt oppe i en ekstremt alvorlig situasjon som følge av koronaviruset, og da er det betryggende å vite at den samfunnskritiske infrastrukturen foreløpig fungerer slik den skal. Torsdag 12. mars, da regjeringen annonserte sine omfattende koronatiltak, hadde vi nær en dobling av samtaler og 22 prosent mer databruk enn hva som er normalt. Det sier noe om omfanget, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge.

Telia har siden koronautbruddet i Norge kontinuerlig overvåket nettet og innført flere tiltak for at nettet skal være robust. Det har bidratt til at det ikke har vært noen større kapasitetsutfordringer, på tross av kraftig økning i bruk, noe som har vært helt avgjørende for at samfunnet skal holde hjulene i gang. Selskapet er også godt bemannet til å håndtere eventuelle utfordringer som måtte oppstå.

I fastnettet (Wi-Fi) ser selskapet en klar endring i trafikkmønsteret, spesielt nå når det har gått noen dager med mange på hjemmekontor og -skole. Trafikkmønsteret ligner nå i ukedagene mye på trafikkmønsteret i helgene; det vil si at det ikke er en så skarp topp på kveldstid (strømming på TV), men mer jevnt fordelt som en konsekvens av at flere i husstandene bruker bredbåndet sitt samtidig på dagtid.

Utfordringer hos legekontorer, forsikringsselskap og reiseselskap

Selv om det ikke har vært noen større kapasitetsutfordringer i Telia sin mobil- og fastnettinfrastruktur, har selskapet likevel sett at enkelte telefontjenester har møtt utfordringer. Dette gjelder hovedsakelig legekontorer rundt om i Norge, forsikringsselskap og reiseselskap, som ikke klarer å håndtere mengden trafikk som kommer inn. Selv om årsaken ikke ligger i ekominfrastrukturen forsøker selskapet å løse utfordringene.

– Vi får en del henvendelser fra kunder som ikke kommer gjennom til sitt legekontor. Da er det viktig å huske på oppfordringen fra arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen om å ikke ringe legekontoret hvis du trenger sykemelding, men heller ta direkte kontakt med arbeidsgiver. Mange forsikringsselskap og reiseselskap tilbyr også muligheter for chat på nett, og det kan være en god løsning i disse dager hvis det for eksempel er snakk om avbestilling av ferie, sier Vellan.

Forventer økt bruk fremover

Telia forventer fortsatt økning i bruk av både tele og data de kommende dagene og ukene. Mandag 16. mars var det et veldig stort trykk sammenlignet med en normal dag blant annet som følge av hjemmekontor, hjemmeundervisning og trolig at flere nordmenn i utlandet har kommet hjem. Selv om infrastrukturen har bestått de første dagenes stresstest vil det kunne oppstå situasjoner som hvor man raskt vil måtte gjøre nødvendige tiltak for å opprettholde god kvalitet og hastighet i nettene.

– Vi er vårt ansvar bevisst, og klare til å håndtere den økte trafikken som kommer, sier Vellan og fortsetter: – Våre kunder og det norske samfunnet kan være trygge på at vi gjør det vi kan for å gjøre deres digitale hverdag best mulig i denne krevende og usikre situasjonen.​

Emner

Kategorier


--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Daniel Barhom

Daniel Barhom

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge