Pressemelding -
19 kommuner på Østlandet valgte Telia
Telia har vunnet anbudskonkurransen til Bærum kommune, som har kjøpt inn telefonitjenester til seg selv, 18 andre kommuner og 14 offentlige virksomheter på Østlandet. Avtalen innbefatter cirka 22 500 mobilabonnement og går over inntil seks år.
– En avtale som dette er en stor tillitserklæring, sier Lena Lundgreen, leder for bedriftsmarkedet i Telia Norge. – Kommunene har med sine tjenestekritiske oppgaver høye krav til kvalitet, tilgjengelighet, oppetid, dekning og kapasitet, og vi er svært glade for at oppdragsgiverne anser oss som den beste leverandøren for å imøtekomme disse behovene.
I anbudskonkurransen ønsket Bærum kommune på vegne av seg selv, Lillestrøm, Ullensaker, Eidsvoll, Nes, Gjerdrum, Nannestad, Hurdal, Nittedal, Aurskog Høland, Nordre Follo, Nesodden, Frogn, Ås, Vestby, Lillehammer, Gausdal, Øyer, Rælingen og 13 interkommunale og kommunale selskaper å inngå en avtale for telefonitjenester som dekker deres behov for mobiltelefoni, IP-telefoni/fasttelefoni, maskin til maskin-løsninger, mobilt bredbånd og mobilt bedriftsnett med sentralbordløsning.
Avtalen har en varighet på inntil seks år (2+1+1+1+1) og har en anslått verdi på 150 millioner kroner totalt. Den inkluderer 22 500 mobilabonnement, 9 000 Bedriftsnettbrukere, 1 200 Mobile Bredbånd, 400 M2M (maskin til maskin-kommunikasjon), samt fasttelefoni til syv kommuner.
Tildelingskriteriene var 70 prosent pris, 25 prosent dekningsutbedring og 5 prosent informasjonssikkerhet, og Telia oppnådde høyeste poengsum for samtlige kriterier. I tildelingsbrevet fra Bærum kommune heter det at «oppsummert leverte Telia Norge AS den beste besvarelsen med detaljerte og forpliktende beskrivelser som er spesifikt tilpasset Oppdragsgivers behov. De tilbyr klare prosedyrer, tar større ansvar for utbedringsprosessen, og gir konkrete tiltak med kostnadsbesparelser, noe som gir høy forutsigbarhet for Oppdragsgiver.»
Høye krav i både hverdag og krisesituasjon
Kommunenes oppgaver er samfunnskritiske og stiller høye krav til kvalitet og tilgjengelighet, ikke bare i daglig bruk, men også i krise- og beredskapssituasjoner. Store deler av kommuneansattes oppgaver gjøres fra mobiltelefonen, og dekning, kapasitet og oppetid er derfor helt avgjørende. Fremover har kommunene dessuten fokus på at innbyggere skal bo hjemme lenger, noe som vil føre til at de kommunale oppgavene må utføres over et mer spredt geografisk område. Derfor er det behov for god dekning både i tettbygde områder, mindre bebodde strøk og avsidesliggende områder.
– Vi har et mobilnett i verdensklasse, og er først i Norge med et landsdekkende 5G-nett der rundt 99 prosent av befolkningen har tilgang der de bor og ferdes, sier Lundgreen. – Men vi ønsker alltid å gjøre det vi kan for å imøtekomme kundenes krav til dekning på best mulig måte, og i vårt tilbud beskriver vi konkrete forpliktende tiltak vi kan iverksette for kommunene og virksomhetene for å gjøre dekningen enda bedre. I følge oppdragsgiver gjør vi det med større potensial for besparelser enn de andre leverandørene.
Utfordrer videre
Flere store og samfunnskritiske aktører er kunder hos Telia Bedrift, blant annet Forsvaret, Politiet, Posten Bring, Utenriksdepartementet, NRK, Skatteetaten, Statens innkjøpssenter og et stort antall kommuner. Telia har de siste årene vært den aktøren i bedriftsmarkedet som har vokst mest.
– Vi fortsetter å utfordre, og med vårt mobilnett, vår sikkerhetsportefølje og våre innovative digitale løsninger er vi svært godt rustet til å tilrettelegge for våre kunder på deres digitaliseringsreise, sier Lundgreen.
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1400 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.