Gå videre til innhold

Pressemelding -

Den digitale juletrafikken

(Julaften 2015) Det er ikke bare nissen som ønsker nordmenn en god jul. På julaften sendte TeliaSonera-kunder et rekordantall julehilsener gjennom SMS og MMS, og brukte hele 20 gigabyte mobildata i sekundet på det meste.

På julaften sendte TeliaSonera-kunder hele 11.867.511 SMS og 490.800 MMS. I det mest aktive tidsrommet, som var under julekvelden mellom klokken 2200 og 2300, ble det sendt hele 250 SMS og MMS i sekundet.

— En økende andel av oss nordmenn sender digitale julehilsener til hverandre. Det går raskt, når mange på en gang og viser hendelser i sanntid fra julekvelden, som når ungene pakker opp gaver eller en heldig vinner får mandelen i grøten, sier Abraham Foss, CEO i TeliaSonera Norge.

Trafikkmønsteret for julaften
I motsetning til andre dager, opplever TeliaSonera to trafikktopper i løpet av julaften: Én trafikktopp cirka klokken 1400 og en annen trafikktopp rundt midnatt. Dette er normalt, ifølge Foss:

— Når julen ringes inn kl. 1700, ser det ut til at nordmenn flest legger bort mobiltelefonen sin. Fra klokken 1700 og frem til 2200 sender kundene våre færre SMS og MMS, og bruker mindre data enn ellers på julaften. Lignende tall så vi også i fjor, sier Foss.

67 prosent økning i bruk av mobildata
I år sendte nordmenn nesten tolv millioner SMS på julaften, noe som er en økning på 17 prosent i fra 2014. Antall sendte MMS hadde en nedgang på 16 prosent i fra 2014, mens antall mobildata brukt i sekundet økte med hele åtte gigabyte. Dette er en økning i databruk på hele 67 prosent sammenlignet med 2014.

— Nordmenn elsker alle de fantastiske mulighetene mobilteknologien gir oss, og er alltid tidlig ute med å kommunisere på nye plattformer. Vi ønsker hverandre god jul via SMS, MMS, Snapchat, Facebook, Whatsapp og alle andre apper som eksisterer i dag. Vi både sender mer og når flere enn tidligere takket være mobilteknologien, sier Foss.

Målingene er utført i TeliaSonera sitt nett og er basert på data fra deres merkevarer NetCom, OneCall, Chess og MyCall. Dataen er målt gjennom hele julaften og frem til klokken 0600 dagen derpå, 25. desember.


Hvor mange/mye SMS, MMS og mobildata ble sendt/brukt på julaften (24.12 kl 0000 til 25.12 kl 0600)?

SMS:
2015: 11,857,511 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.

2014: 10,107,129 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2013: 8,750,063 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2012: 8,500,000 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.
2011: 7,769,284 antatt antall meldinger sendt av våre kunder.

For SMS var det en 17% økning i antall meldinger sendt.


MMS:
2015: 490,800 meldinger sendt av våre kunder.

2014: 586,654 meldinger sendt av våre kunder
2013: 540,054 meldinger sendt av våre kunder
2012: 576,897 meldinger sendt av våre kunder
2011: 487,781 meldinger sendt av våre kunder

For MMS var det en 16% nedgang i antall meldinger sendt.

Mobildata:
2015: 20 Gb/s

2014: 12 Gb/s
2013: 8 Gb/s

For mobildata var det en 67% økning fra 2014 til 2015.


Peaks/topper:

Peak SMS:
2015-12-24, 22:00:00 - 2015-12-24 23:00:00 MSG submitted ok: 862289 - 239.52 msg/sec

Peak MMS:
2015-12-24, 16:00:00 - 2015-12-24 17:00:00 MSG delivered MT ok: 32789 - 9.11 msg/sec

Peak data:

2015-12-24 Trafikktopp rundt midnatt (kl 2200 til vanlig), 20 gigabyte i sekundet (mot normalt 24Gb/s).

Emner

Kontakter

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressekontakt Henvendelser besvares alle dager mellom kl. 08-20, unntaket er ved større hendelser +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge