Gå videre til innhold
Telias kunder brukte 70 prosent mer mobildata på nyttårsaften i år sammenlignet med i fjor. Nyttårsønskene formidles i stadig økende grad via internett.
Telias kunder brukte 70 prosent mer mobildata på nyttårsaften i år sammenlignet med i fjor. Nyttårsønskene formidles i stadig økende grad via internett.

Pressemelding -

Eksplosiv bruk av mobildata nyttårsaften - færre nyttårshilsener via SMS og MMS

(Nyttårsaften 2016/2017) For første gang registrerer Telia en nedgang i antall sendte SMS og MMS på nyttårsaften, mens bruken av mobildata økte med hele 70 prosent sammenlignet med i fjor.

I løpet av nyttårsaften i år sendte vi nesten syv millioner SMS, mens vi i fjor sendte 14 millioner. Antall sendte MMS har gått jevnt nedover siden 2012, og har hatt en kraftig nedgang i år. Men nordmenn tar i økende grad i bruk internett på mobilen for å sende hilsener, og bruken av mobildata på nyttårsaften økte med hele 70 prosent i 2016 sammenlignet med nyttårsaften i 2015:

- Det har nærmest vært en nyttårstradisjon at antall sendte SMS og MMS gjennom Telias nett har økt for hvert år, men for første gang ser vi en nedgang i bruken av denne måten å sende nyttårshilsener på, sier Karl Fredrik Lund, leder i Telia Privat. - En halvering av antall meldinger er markant, men vi ser samtidig en eksplosiv økning i bruk av mobildata. Apper som iMessage, WhatsApp og Snapchat har nok tatt mye av trafikken, og det er meget mulig vi ser en ny trend der vi i stadig økende grad foretrekker å bruke internett og sosiale medier når vi skal ønske hverandre godt nyttår. Det går raskt å spre gode ønsker til svært mange på kort tid via sosiale plattformer, og det er enkelt å dele både bilder og videoer.

Fyrverkeriet spres først og fremst på internett
Idet fyrverkeriet sendes opp rundt midnatt fyrer vi nordmenn også av gårde nyttårshilsener gjennom SMS, MMS og bruk av mobildata. I det mest aktive tidsrommet for SMS, den første timen inn i det nye året, ble det sendt 446 SMS i sekundet, mens det mest aktive tidsrommet for mobildata var på ettermiddagen mellom klokken 14 og 16.

- Årets tall viser at nordmenn virkelig har omfavnet det digitale, og det blir spennende å se om den eksplosive øknngen i bruk av mobildata fortsetter neste år, sier Lund.


Hvor mange SMS og MMS ble sendt på nyttårsaften (31.12.16 kl. 0000 til 01.01.2017 kl. 0600)?

SMS: 6,812,868

MMS: 254,705

Historikk SMS: 

2016: 6,812,868 antall meldinger sendt av våre kunder

2015: 14,016,994 antall meldinger sendt av våre kunder.

2014: 12,383,263 antall meldinger sendt av våre kunder.

2013: 10,665,351 antall meldinger sendt av våre kunder.

2012: 10,325,282 antall meldinger sendt av våre kunder.

2011: 10,157,906 antall meldinger sendt av våre kunder.

For SMS var det en 50 % nedgang i antall meldinger sendt.


Historikk MMS

2016: 254,705 meldinger sendt av våre kunder

2015: 436,353 meldinger sendt av våre kunder.

2014: 410,915 meldinger sendt av våre kunder

2013: 506,733 meldinger sendt av våre kunder

2012: 529,620 meldinger sendt av våre kunder

2011: 499,308 meldinger sendt av våre kunder

2010: 514,834 meldinger sendt av våre kunder

For MMS var det en 42 % nedgang i antall meldinger sendt.


Mobildata:

2016: 34 Gb/s

2015: 20 Gb/s

2014: 12 Gb/s

2013: 8 Gb/s

For mobildata var det en 70 % økning fra 2015 til 2016.


Topper:

Peak SMS:

2017-01-01 00:00:00 - 2017-01-01 01:00:00 MSG submitted ok: 1608477 - 446.80 msg/sec

Peak MMS:

2016-12-31 22:00:00 - 2016-12-31 23:00:00 MSG submitted ok: 23846 - 6.62 msg/sec

Peak Data:

2016-12-31 Trafikktopp om ettermiddagen kl 14:00:00 - 15:00:00: 34 gigabyte i sekundet

Emner

Kategorier


Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressekontakt Henvendelser besvares alle dager mellom kl. 08-20, unntaket er ved større hendelser +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge