Pressemelding -
Et godt tredje kvartal for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for tredje kvartal 2020, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra administrerende direktør Stein-Erik Vellan:
Bra aktivitetsnivå
– Det er hyggelig å se at vi fortsetter å holde et bra aktivitetsnivå i hele organisasjonen, selv om koronasituasjonen igjen dessverre har blitt mer usikker. Det store høydepunktet i siste kvartal var selvfølgelig at Get nå blir til Telia, og at vi samler TV, internett og mobil på ett og samme sted, under én sterk felles utfordrermerkevare, sier administrerende direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge. – 5G har også stått i fokus og den nasjonale moderniseringen av 4G-nettet og 5G-utbyggingen har hatt høyt prioritert, og i august åpnet vi det superraske nettet i Trondheim, mens Oslo stod for tur i forrige uke. Flere steder vil følge i tiden fremover.
Det var i september Telia annonserte at Get og Telia nå samles som ett selskap under en felles merkevare, som vil bidra til økt konkurransekraft og enda bedre kundeopplevelser. 5G-nettet i Trondheim og Oslo har samtidig blitt åpnet, og innbyggerne i de to storbyene kan nå oppleve en helt ny mobilhverdag med svært høye hastigheter, mye bedre kapasitet og ikke minst god dekning dersom de har en 5G-telefon. Telia ligger godt i rute med sine utbyggingsplaner på 5G og vil være først i Norge med et landsdekkende i løpet av 2023. Parallelt med 5G-utbyggingen har arbeidet med å modernisere 4G-nettet og fastnettet fortsatt med uforminsket styrke.
Andre viktige begivenheter i tredje kvartal har vært bra salgsfart på nye Telia X, kundetilfredsmålingen EPSI som viser fremgang for alle merkevarer med OneCall på topp i privatmarkedet, lansering av mobilt bredbånd med ubegrenset data, nytt digitalt partnerskap med fotballklubben Brann, og fortsatt sterk salgsvekst på trådløst bredbånd (FWA), inkludert signering av en spennende avtale med NextGenTel.
En sterkere og større utfordrer
Med navnebyttet fra Get til Telia har en ny strategisk og viktig milepæl blitt nådd i integrasjonsarbeidet av Get TDC, som begynte tilbake i 2018 da Telia kjøpte selskapet.
– Integrasjonsarbeidet har hatt høyeste prioritet, og vi er veldig glade for at vi nå er samlet under en merkevareparaply. Kundene våre vil få en enklere og forbedret hverdag gjennom å ha alt på ett sted, og vi skal skape unike produkter og tjenester, styrke kundeservicen og tilby flere spennende kundefordeler i tiden fremover, sier Vellan. – Navnebyttet gjør at vi styrker vår posisjon som Norges største utfordrer og vi oppnår i tillegg flere kostnadssynergier på kort og lang sikt.
Stabilt økonomisk resultat i tredje kvartal
De økonomiske resultatene for tredje kvartal viser totalt sett en stabil inntektsside og en liten økning på resultatsiden.
– Totalt sett leverer vi et stabilt økonomisk resultat i en krevende tid. Vi ser en liten økning i EBITDA, men når det er sagt er vi ikke fornøyd med at vi har en nedgang i mobil- og fastinntekter målt mot samme kvartal i fjor, noe som også gjenspeiles på ARPU-siden. Bortfall av roaminginntekter både nasjonalt og internasjonalt er en forklaring, samt kompensasjon til TV-kunder da vi i en periode ikke kunne vise TV2-kanalene. Det som er positivt er at vi har hatt god kostnadskontroll og jobbet bra med integrasjonsgevinster slik at vi er godt i rute for å nå våre synergimål. På kundesiden er det relativt stabilt målt mot forrige kvartal hvor vi har hatt en god utvikling på enkelte områder mens vi må jobbe mer på andre. Vi skal fortsette å utfordre markedet i tiden fremover, og vi gleder oss til å lansere mange nye og spennende produkter og tjenester til våre kunder på tvers av teknologier, TV, internett og mobil, avslutter Vellan.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge tredje kvartal 2020:
Telia Norge, MNOK | Q319 | Q419 | Q120 | Q220 | Q320 |
Mobile Service revenues | 2 109 | 1 976 | 1 941 | 1 909 | 2 006 |
Fixed Service revenues | 947 | 929 | 906 | 895 | 901 |
Total net sales | 3 446 | 3 511 | 3 348 | 3 339 | 3 457 |
EBITDA, adjusted | 1 673 | 1 428 | 1 355 | 1 556 | 1 688 |
Margin, % | 48,5% | 40,7% | 40,5% | 46,6% | 48,8% |
Subscriptions ('000) | |||||
Mobile | 2 308 | 2 276 | 2 273 | 2 265 | 2 265 |
Fixed telephony | 55 | 49 | 45 | 44 | 44 |
Broadband | 437 | 445 | 451 | 460 | 461 |
TV | 483 | 480 | 477 | 475 | 471 |
ARPU | |||||
Mobile post-paid | 288 | 273 | 273 | 266 | 277 |
Mobile pre-paid | 157 | 138 | 132 | 138 | 151 |
Mobile blended | 266 | 251 | 252 | 247 | 259 |
Broadband | 247 | 242 | 236 | 234 | 227 |
TV | 300 | 303 | 294 | 282 | 293 |
Emner
Kategorier
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Telia. Norges største utfordrer.