Pressemelding -
Et godt tredje kvartal for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for tredje kvartal 2024, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:
Mer kundefokusert organisasjon
– Telia Norge fortsetter å holde bra fart i tredje kvartal, og vi har levert gode og sikre tjenester til våre kunder, sier Vellan. – Vi er i gang med Telia Company sitt endringsprogram, hvor målet er å sikre en mer effektiv, enklere og mer kundefokusert organisasjon, samtidig som vi stadig nærmer oss et nasjonalt 5G-nett med over 97 prosent befolkningsdekning.
Andre høydepunkter dette kvartalet inkluderer EPSI-måligen for mobilmarkedet, hvor Phonero for tredje år på rad har de mest fornøyde bedriftskundene. Telia Bedrift har sikret seg flere nye viktige avtaler, blant annet med Forsvaret, der man fortsetter som leverandør av infrastruktur til Forsvarets ulike lokasjoner i Norge. Videre har Telia intensivert informasjonsløpet til sine kunder om stengingen av 2G-nettet høsten 2025.
– Stengingen av 2G-nettet har vært annonsert i lang tid, og vil gi våre kunder en bedre, sikrere og grønnere mobilhverdag, sier Vellan. Mer plass til 4G og 5G i mobilnettet vil være helt avgjørende for å lykkes med digitaliseringen av Norge.
Kampen mot digital kriminalitet fortsetter
Den digitale kriminalitet øker i omfang, og nordmenn er spesielt attraktive mål. Telia jobber kontinuerlig med å beskytte kundene sine, og stoppet i tredje kvartal 21 millioner svindelforsøk rettet mot mobilkundene.
– Det har vært mye fokus på eldre som har blitt utsatt for digital kriminalitet og svindel, men det vi ser nå er at barn og unge blir stadig mer utsatt, og i september var det hovedsakelig disse som ble svindlet gjennom såkalte wangiri-angrep, sier Vellan. – Vi oppfordrer derfor foreldre til å snakke med barna sine om problematikken, og ikke minst følge med på barnas mobilbruk.
Tall fra Telia viser samtidig at Norge fortsatt er det landet i Norden som i størst grad blir rammet av svindel. Over 40 prosent av alle svindelforsøk gjøres mot norske mobilkunder, mot 29 prosent i Sverige og tre prosent i henholdsvis Danmark og Finland.
Mobilvekst bidrar til et godt resultat
De økonomiske resultatene for tredje kvartal viser en økning i selskapets mobilinntekter og et bra driftsresultat.
– Vi leverer et godt økonomisk resultat i et veldig konkurranseutsatt marked med store endringer, og er fornøyde med inntekstveksten på mobilsiden, sier Vellan. – Vi ser en bedring på ARPU, men er ikke helt fornøyd med utviklingen på TV- og bredbåndssiden og vil sette inn nødvendige ressurser fremover for å bedre utviklingen. Stadig flere privat- og bedriftskunder etterspør våre sikkerhetstjenester, og vi er godt posisjonert til å levere på dette vekstområdet. Fokus fremover handler om å utfordre markedet og vise at vi er her for våre kunder gjennom å skape gode kundeopplevelser på tvers av TV, mobil og internett.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge tredje kvartal 2024:
Telia Norge, MNOK | Q323 | Q423 | Q124 | Q224 | Q324 |
Mobile Service revenue | 2 301 | 2 213 | 2 191 | 2 231 | 2 333 |
Fixed Service revenue | 969 | 950 | 949 | 942 | 928 |
Total revenue | 3 871 | 3 774 | 3 663 | 3 689 | 3 810 |
EBITDA, adjusted | 1 937 | 1 710 | 1 717 | 1 796 | 1 910 |
Subscriptions ('000) | |||||
Mobile* | 2 440 | 2 340 | 2 355 | 2 381 | 2 386 |
Telephony | 14 | 14 | 13 | 13 | 13 |
Broadband | 503 | 499 | 492 | 482 | 481 |
TV | 480 | 474 | 466 | 462 | 458 |
ARPU | |||||
Mobile post-paid | 299 | 294 | 294 | 294 | 298 |
Mobile pre-paid | 170 | 142 | 144 | 157 | 165 |
Mobile blended | 282 | 275 | 275 | 276 | 281 |
Broadband | 248 | 246 | 249 | 257 | 256 |
TV | 298 | 292 | 300 | 297 | 299 |
* Inkluderer M2M
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.