Gå videre til innhold
Flest panter sin gamle Nokia

Pressemelding -

Flest panter sin gamle Nokia

(Oslo, 24.04.15) Tusenvis av gamle og kjære mobiler ligger ubrukte i norske hjem, men den siste tiden har mange tatt et oppgjør med nostalgien og pantet mobilene hos NetCom. Gamle Nokia-telefoner pantes oftest.

I begynnelsen av mars lanserte NetCom MobilPant i sine butikker over hele landet, og ordningen har vært svært populær. Over 6 000 mobiler og nettbrett ble pantet bare den første måneden og mange kommer med flere telefoner. Forrige uke kom en dame innom NetCom-butikken på Hamar med 356 mobiler.

- Mange har nok et kjært forhold til sine gamle mobiler, og derfor blir de liggende i skuffer og skap. Det er tydelig at panteordningen vår hjelper folk til å ta en opprydding, og når vi ser på telefontypene som har blitt pantet er det en klar sammenheng med hvilke telefoner som var mest populære for fem til ti år siden, sier Ibrahim Timraz, prosjektleder for mobilpantordningen i NetCom.

Blant de 6 000 pantede mobilene og nettbrettene i mars, finner vi flest Nokia-mobiler med en andel på 25 prosent. Andre populære pantetelefoner kommer fra Apple (23 %), Samsung (23 %) og SonyEricsson (14 %).

- Våre butikkansatte forteller at mange setter pris på panteordningen fordi den gir muligheten til å kvitte seg med gamle mobiler på en forsvarlig måte. Gjennom ordningen kan mobileierne være trygge på at innholdet slettes før mobilen selges videre i andre land. Mobiler som ikke er i brukbar stand, brukes som reservedeler eller destrueres på en miljøvennlig måte, sier Timraz.

NetCom er eneste mobiloperatør og faghandelskjede som har tillatelse av Politiet til å drive innsamling og videresalg av mobiltelefoner og nettbrett.

Av hver mobil som pantes i en NetCom-butikk, går 10 kroner til Miljøagentene. Barnas miljøvernorganisasjon har så langt fått over 60 000 kroner og innsamlingen fortsetter utover året.

- Vi i Miljøagentene er veldig glade for at NetCom tar miljøansvar gjennom mobilpant-ordningen. Omkring to millioner av telefonene som selges i Norge hvert år, kommer ikke til gjenvinning. Det er dumt når vi vet at 95 % av telefonene kunne vært gjenvunnet, og at vi dermed kunne fått kontroll på en stor mengde miljøskadelige kjemikalier, sier Are Shaw Waage, daglig leder og sjefsagent i Miljøagentene.

- Nå håper vi folk vil ta med seg alle sine gamle telefoner neste gang de skal kjøpe en ny hos NetCom. Det vinner miljøet på, samtidig som tusenvis av unge miljøagenter nyter godt av at overskuddet fra denne ordningen går til barnas miljøvernorganisasjon, sier Waage.


Kort om MobilPant:

  • MobilPant er NetComs returordning for mobiltelefoner og nettbrett.
  • Ordningen gjør det mulig å pante gamle mobiler i en NetCom-butikk og få en tilgodelapp tilsvarende telefonens verdi som gir rabatt på telefoner og tilbehør.
  • 10 kroner fra hver pantede telefon går til Miljøagentene, barnas miljøvernorganisasjon.
  • Panteordningen er tilgjengelig for alle, NetCom-kunder og kunder av andre mobiloperatører, og det er en aldersgrense på 18 år for å benytte ordningen.
  • Telefonene tømmes for innhold og selges videre i andre land hvis de er i brukbar stand. Er de ikke brukbare, brukes de til reservedeler eller destrueres de på en miljøvennlig måte. Dette gjøres av Redeem, et verdensledende selskap innen returhåndtering av mobiltelefoner.
  • NetCom er eneste mobiloperatør og faghandelskjede som har tillatelse av Politiet til å drive innsamling og videresalg av mobiltelefoner og nettbrett.
  • All resirkulering skjer i henhold til TeliaSoneras «Code of Ethics», og hele verdikjeden er sporbar.
  • Les mer på www.netcom.no/mobilpant

Emner

Kontakter

Pressetelefon

Pressetelefon

Pressekontakt Pressetelefon til bruk for journalister +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge