Gå videre til innhold
Fri Fart
Fri Fart

Pressemelding -

Fri Fart i Norges raskeste 4G-nett ut 2016

(Oslo, 31. august 2016) Fra og med 1. september kan alle kunder av mobilselskapene Telia, OneCall, MyCall og Chess surfe med Fri Fart i Norges raskeste 4G-nett, Telia-nettet.

I 2016 har Telias mobilnett blitt kåret til landets beste både når det gjelder dekning, hastighet og kvalitet. Dette ønsker selskapet å feire med sine 2,3 millioner kunder, og for å demonstrere hva Norges beste nett kan gjøre, vil alle eksisterende og nye kunder få Fri Fart kostnadsfritt i en kampanjeperiode fra 1. september og ut hele 2016.

– I løpet av de siste årene har vi bygd ut landets raskeste og mest utbredte 4G-nett, der vi straks når 98 prosent av befolkningen. Nå vil vi synliggjøre i enda større grad enn tidligere at vi gjør dette for våre kunder. Derfor lar vi alle nåværende og nye kunder av Telia, OneCall, Chess og MyCall få Fri Fart og maksimal hastighet på surfingen i Telia-nettet, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Innfrir kundeønsker

I slutten av 2015 gjennomførte Ipsos MMI en undersøkelse blant Telia Norges kunder, der de ønsket å finne ut av hva mobilselskapet kunne gjøre for å knytte enda sterkere bånd til kundene. Øverst på kundenes ønskeliste var fri bruk av tale, data, SMS og MMS i Norden, EU og EØS. Dette innfridde Telia før sommeren med lanseringen av Roam Like Home. Nesten like høyt stod ønsket om Fri Fart og en fjerning av nettets hastighetsbegrensninger. Selskapet vil derfor å teste ut Fri Fart i en kampanjeperiode for å se hvilken effekt dette gir både for kunder og kapasiteten i mobilnettet.

– Det aller viktigste vi gjør er å lytte til våre kunder. Det er kundenes egne brukeropplevelser som har gjort at Telias mobilnett har blitt kåret til landets raskeste. Vi ønsker derfor å feire dette med kundene i en kampanjeperiode for å se hvilke utslag det gir på mobilbruken og kapasiteten i mobilnettet, sier Kirkeng.

9.5 mbit/s raskere enn konkurrenten

Ookla Speedtest er verdensledende innen hastighetstester av mobilnett. I Ooklas innsamlede data i Norge for perioden april til juni 2016 blir Telia-nettet målt som hele 29 prosent raskere enn nettet til nærmeste konkurrent. Telia oppnår en gjennomsnittlig nedlastingshastighet på 40.47 megabit per sekund, mens konkurrenten er ni megabit bak med 31 megabit per sekund.

– Det er nettopp dette vi vil demonstrere for våre kunder, sier Kirkeng. – Fri Fart betyr maksimal utnyttelse av teknologien i Telia-nettet. Nå vil mange av våre kunder kunne oppleve enda raskere surfing og mobildatabruk, som igjen vil lede til bedre kundeopplevelser.

---

Om Fri FartFra og med 1. september vil alle kunder av Telia, OneCall, MyCall og Chess kunne surfe med fri fart i Norges raskeste mobilnett, Telia-nettet. Kampanjen gjelder ut hele 2016 for både privat- og bedriftskunder. Fri Fart betyr maksimal tilgjengelig hastighet og ytelse i mobilnettet, og dermed optimale kundeopplevelser. Der kundene befinner seg vil de etter innføring av Fri Fart oppnå den høyeste mulige hastigheten mobilnettet presterer til enhver tid.

Om Telias nettTelia har 98 prosent befolkningsdekning på 3G/4G i Norge, og Telias nett har det siste året vunnet det som er av tester, både kontinuerlige brukertester via ulike apper på telefonen som Ookla og Open Signal, og grundige deknings- og hastighetstester utført av media og fagpersoner. Mediehuset TEK kåret i mai Telias nett til Norges beste.

Om Ookla SpeedtestMillioner av mennesker over hele verden setter sin lit til at Ookla Speedtest gir dem nøyaktig og nøytral informasjon om hastighet og ytelse i nettet de er tilknyttet. Det Seattle-baserte selskapet er anerkjent som verdens mest populære hastighetstest og er den globale standarden i testing av internett-tilkobling. 80 millioner unike brukere tester hver måned hastigheten i mobilnettene verden over, og hver dag gjøres ni millioner tester. Ookla samler inn resultatene av disse testene for å fastslå hvilken operatør som har det raskeste nettet.

Emner

Kategorier

Kontakter

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressekontakt Henvendelser besvares alle dager mellom kl. 08-20, unntaket er ved større hendelser +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge