Pressemelding -
God start på året for Telia Norge
Telia Company presenterer i dag resultater for første kvartal 2018, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Bra inngangsfart på året med storeslem i kundeservice
- Vi har hatt en bra inngangsfart på 2018, et kvartal som har vært preget av mye kundeflytting og en fortsatt økning i databruken hos våre kunder. Vi har avsluttet migreringen av Phonero-kundene over til Telia-nettet, flyttet NextGenTel-kundene til Telia og planlagt for overføring av Chess-kunder til Telia, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge.
I begynnelsen av april ble alle Chess-kunder informert om at merkevaren blir slått sammen med Telia i løpet av første halvår 2018. Alle mobilkundene beholder samme pris og datamengde og trenger ikke bekymre seg for å bytte SIM-kort. Alt skjer automatisk. Overordnet har tilbakemeldingene fra Chess-kundene vært nøytralt positive.
- Vi i Telia skal hele tiden ligge i forkant og utfordre på kundedrevet innovasjon. Gjennom å forenkle merkevareporteføljen vår i privatmarkedet styrker vi vår konkurransekraft, og vi kan fokusere mer rettet mot å skape bedre kundereiser. Vi tar stadig nye steg på veien mot å levere suverene kundeopplevelser, og siste bevis på det kom i januar da vi tok storeslem med våre merkevarer i TNS Kantar sin store kundserviceundersøkelse. Det er vi veldig stolte av, fortsetter Foss.
Flere partnerskap og bygging av infrastruktur for tingenes internett
Telia har i første kvartal inngått flere nye partnerskap som baner vei for tingenes internett og en utbygging av ny infrastruktur basert på teknologiene Narrowband-IoT og LTE-M, som selskapet var først med å lansere i Norden. I januar ble det inngått partnerskap med Tampnet, og i april gikk Telia og Effera sammen for å effektivisere og digitalisere anleggs- og entreprenørbransjen.
- Vi er overbevist om at partnerskapsmodeller er det som vil dra Norge fremover i dagens digitale tidsalder. Vi skal sammen med partnere legge til rette for effektivisering og økt verdiskaping på tvers av industrier og bransjer. Våre partnere har dybdekunnskap om ulike bransjer, vi har teknologien og sammen jobber vi frem prosessene. Det er en god match. Jeg er sikker på at vi bare har sett starten på denne type samarbeidskonstellasjoner, og kan love flere partnerskap fremover, sier Foss.
Solid økonomisk resultat i første kvartal
De økonomiske resultatene for første kvartal 2018 viser en sterk vekst i både mobilinntektene (12%) og EBITDA (19,5%) sammenlignet med første kvartal 2017.
- Vi har en veldig positiv utvikling på både topp- og bunnlinjen, i stor grad drevet av Phonero-oppkjøpet som ble realisert i slutten av første kvartal 2017. Organisk ser vi bedrede resultater drevet av økt mobildatabruk, økte grossistinntekter samt god fart i effektiviseringsprogrammet vårt. Vi har fullført migreringen av Phonero-kunder med churn som forventet, og vi kan bekrefte synergier på 400 millioner kroner på årsbasis. Vi har ambisiøse mål for bedriftsmarkedet i år, og samtidig ser vi noen tendenser til en bedret kundeutvikling i privatmarkedet selv om vi ikke er der vi ønsker å være. Vi vet at konkurransen blir stadig tøffere, men vi kan love at vi skal bite hardt fra oss også fremover, avslutter Foss.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge første kvartal 2018:
Telia Norge, MNOK | Q117 | Q217* | Q317* | Q417* | Q118* |
Mobile Service revenues | 1 832 | 2 036 | 2 101 | 2 044 | 2 023 |
Total net sales | 2 148 | 2 478 | 2 521 | 2 619 | 2 508 |
EBITDA excl. non-recurring items | 815 | 855 | 905 | 844 | 974 |
Margin, % | 38% | 34,5% | 35,9% | 32,2% | 38,8% |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 736 | 1 984 | 1 961 | 1 919 | 1 927 |
Pre-paid subscriptions ('000) | 442 | 457 | 450 | 426 | 415 |
Total subscriptions ('000) | 2 178 | 2 441 | 2 411 | 2 345 | 2 342 |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 296 | 294 | 302 | 294 | 297 |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 121 | 116 | 120 | 116 | 111 |
Blended ARPU (NOK/month) | 259 | 261 | 266 | 260 | 263 |
* I andre, tredje og fjerde kvartal 2017 samt første kvartal 2018 inngår tallene fra Phonero.
For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss ta kontakt med undertegnede.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco