Gå videre til innhold
iPhone 7-salget er i gang: - og dette er grunnene til at du bør bytte inn din gamle telefon

Pressemelding -

iPhone 7-salget er i gang: - og dette er grunnene til at du bør bytte inn din gamle telefon

I dag klokken 0800 starter salget av Apple sitt nyeste flaggskip, iPhone 7. For første gang starter salget likt i Norge som i USA og flere tusen enheter er allerede forhåndsbestilt. Telia sine brukerdata viser at mange ville kunne utnyttet 4G-nettet enda bedre dersom de bytter til iPhone 7.

I Telias mobilnett er det nær en kvart million mobilabonnenter som bruker en Apple-modell som er av typen iPhone 5 eller eldre. De vil ikke kunne få like stor glede av Norges beste 4G-mobilnett når det gjelder dekning og hastighet:

- Telia har i 2016 vunnet gjentatte dekningstester og blitt kåret til Norges beste mobilnett. Nå har vi også Fri Fart for alle kunder ut året. For å få utnyttet dette til det fulle og dermed maksimert surfingen, er man avhengig av å ha tilgang til de rette frekvensene som mobilnettet bruker. Flere eldre mobilmodeller klarer ikke å ta i bruk den nyeste teknologien i nettet vårt, noe som ofte er grunnen til at dekning og hastighet kan variere på ett og samme sted, sier Karl Fredrik Lund, leder for Telia Privat.

Forskjellen mellom én- to- og trefelts motorvei
Lanseringen av den første iPhonen i 2007 satte en ny standard for hva man forventet av en mobiltelefon. Musikk, spill, chat og surfing skulle gå raskt, smidig og være god grafikk – og kunne alltids bli bedre.

Forhåndssalget av årets iPhone har allerede overgått tidligere år hos Telia, og for de som har eldre modeller, uavhengig av om det er Apple eller ei, er det mye å tjene på å oppgradere. Og sannsynligvis mer enn de tror, mener Lund:

- Eldre modeller enn iPhone 5 begrenser seg til kun et fåtall frekvenser i mobilnettet vårt. I tillegg har iPhone 5s og 5c også noen begrensninger, som samlet sett skaper svakere dekning og hastighet på surfingen. Blant annet får du ikke tatt i bruk 4G+ på iPhone 5s og 5c sier han, og legger til:

- Dette er på grunn av hvordan telefonene tar i bruk nettets mobilfrekvenser. Lave frekvenser gir god dekning og høye sørger for god hastighet. Om du sammenligner mobilnettet vårt med det norske veinettet, så kan du si at en iPhone 5-telefon kun kjører på en ett-felts motorvei, mens alle modeller over iPhone 6 kjører på tofelts. iPhone 7 vil flyte ekstremt godt på en bred og god trefelts som så vidt viser fartsgrenser. I teorien kan vi med iPhone 7 oppleve hastigheter på opptil 450 mbit/s, sier Lund.

Pant din gamle telefon og spar penger
I forbindelse med lanseringen av iPhone 7 har Telia som mål å både skape annenhåndsverdi på eldre telefoner og å flytte nye og eksisterende mobilkunder over på nye telefoner, slik at de maksimerer surfingen i Telia-nettet.

- Det har ikke noe å si om en person er kunde hos Telia eller hos en annen mobiloperatør. Alle som eier en eldre mobiltelefon kan levere den til pant gjennom vår Mobilpant-ordning og samtidig spare tusener av kroner ved kjøp av en ny iPhone 7. Og det er viktig å påpeke at man kan pante både Apple-, Samsung-, Nokia- og Sony-telefoner hos oss, i tillegg til iPads og nettbrett.

- Vi ønsker å bevare Norge sin plass i den digitale verdenstoppen. Det er utvilsomt ordninger som Mobilpant med på å sørge for, avslutter Lund.

Fakta om mobilhastighet:

Navn | Originalnavn | Makshastighet

1G | NMT | analog tale
2G | GSM | 9.6 kbit/s
2G | GSM (GPRS) | 56 kbit/s
2G | GSM Edge | 220 kbit/s
3G | UMTS | 42.2 mbit/s
4G | LTE | 150 mbit/s
4G+ | 300 mbit/s
4G++ | 450 mbit/s
5G | 1GB < ? (sky is the limit)

Emner

Kontakter

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressekontakt Henvendelser besvares alle dager mellom kl. 08-20, unntaket er ved større hendelser +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge