Gå videre til innhold
Krav innfridd på rekordtid: 98 prosent av befolkningen har høyhastighets mobilt internett fra Telia

Pressemelding -

Krav innfridd på rekordtid: 98 prosent av befolkningen har høyhastighets mobilt internett fra Telia

(Oslo, 9. juni 2016) To og et halvt år før tiden har Telia Norge innfridd myndighetenes krav om høyhastighets mobilt internett til 98 prosent av befolkningen. På drøye to år har selskapet doblet antall nordmenn som har tilgang til deres 4G-nett og vunnet de fleste uavhengige mobilnett-tester.

Da myndighetene auksjonerte ut 800 MHz-frekvensen (4G) i desember 2013 ble det satt krav til operatørene om hastighet og dekning. Telia vant de beste frekvensressursene som ble kalt «dekningsblokken».
– Med dekningsblokken fulgte et krav om 98 prosent befolkningsdekning og minimum 2 Mbit/s i hastighet innen utgangen av 2018, forteller Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i Telia Norge.

Da Telia og Tele2 annonserte sine planer om sammenslåing i juli 2014 sa Telia at de skulle nå kravet raskere, innen utgangen av 2016, dersom sammenslåingen ble godkjent av konkurransemyndighetene.
– Resten er historie, og takket være et enormt trykk på dekningsutbyggingen de siste par årene har vi innfridd målet om 98 prosent befolkningsdekning på mobilt bredbånd mer enn seks måneder tidligere enn vi lovet, og to og et halvt år før myndighetskravet, sier Hillestad.

Enorm utbygging for å digitalisere Norge

Telia har siden frekvenstildelingen satt over 3000 3G- og 4G-stasjoner på lufta, og har på drøye to år mer enn doblet antall nordmenn som har tilgang til Telias 4G-nett, slik at over 5 millioner nordmenn i dag har tilgang til høyhastighets mobilt internett.

– Digitaliseringen i samfunnet skjer i et enormt tempo. Derfor bestemte vi oss for å være enda mer offensive og investere raskere enn hva myndighetene krevde av oss, sier Abraham Foss, administrerende direktør for Telia Norge. – Vår oppgave er å bidra til og legge til rette for denne utviklingen, og sammen med våre kunder og partnere skal vi fortsette å skape unike kundeopplevelser og sikre Norges posisjon i den digitale verdenstoppen. Vårt mål er å gi våre kunder det beste 4G-nettet slik at de fullt ut kan utnytte alle mulighetene moderne mobilteknologi gir. Da må de ha de høyeste hastighetene og den beste dekningen.

Flere uavhengige tester beviser at Telia har lykkes med å bygge Norges beste 4G-nett. Mediehuset TEK kåret nylig Telia som vinner i den mest omfattende testen av mobildekningen i Norge. I tillegg viser flere ulike brukerapp-tjenester, nå sist Open Signal, at kundene til Telia surfer på det raskeste 4G-nettet i Norge.

Utbyggingen fortsetter med uforminsket styrke

Telia fortsetter dekningsutbyggingen, og innen utgangen av 2017 vil alle eksisterende basestasjoner ha 4G. Selskapet bygger også kontinuerlig helt nye stasjoner, som er med på å bedre dekningen ytterligere over hele landet.
– Som et resultat vil vår 4G-dekning bli enda bedre enn dagens taledekning, lover teknisk direktør Hillestad.

Emner

Kategorier

Kontakter

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressetelefon (kun for journalister)

Pressekontakt Henvendelser besvares alle dager mellom kl. 08-20, unntaket er ved større hendelser +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge