Pressemelding -
Nasjonaldagen skapte rekord i Telia-nettet
Trafikken i Telia-nettet nådde nye høyder 17. mai. Nordmenn ivrer etter å dele opplevelser fra flagg, faner og feiring på sosiale medier som Snapchat og Instagram. Tromsø var byen hvor det ble brukt mest data per innbygger mens Hedmark og Oppland lå på topp blant fylkene.
Telias ferske statistikk over hvordan nordmenn brukte mobilnett på nasjonaldagen viser en økning i bruk av mobildata på hele nesten 25 prosent sammenlignet med i fjor. Trafikken på Snapchat doblet seg på 17. mai målt mot en vanlig fredag mens trafikken på Instagram var nær en dobling og Facebook økte med 25 prosent.
- Det er tydelig at vi ønsker å dele opplevelser fra 17. mai med hverandre i sosiale medier, og vi ser at mobilnettet har gått varmt, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet mobil i Telia Norge. - Vi vil vise verden rundt oss hvordan vi feirer, hvor vi befinner oss og hva vi gjør, spesielt når vi er ikledd finstasen. Selv om alle sosiale medier er populære på 17. mai, ser vi tydelig at Snapchat og Instagram trekker det lengste strået i form av datatrafikk.
Innbyggerne i Tromsø, Hedmark og Oppland surfet mest
Telia har også sett på datatrafikktallene fra alle landets fylker samt største byer. Resultatet viser at Tromsø var byen hvor det ble brukt mest data per innbygger mens innbyggerne i neste års nye sammenslåtte fylkeskommune Innlandet, Hedmark og Oppland, kom ut på topp helt likt.
- Det er stas at Tromsø kommer ut suverent på topp av landets byer, og vi kan jo bare anta at finværet har bidratt litt ekstra til at stolte tromsøværinger har delt bilder fra sin vakre by og omliggende natur med omverdenen, sier Jamne.
Topp 5 byer (databruk per innbygger): | Topp 5 fylker (databruk per innbygger): |
Tromsø | Hedmark og Oppland |
Trondheim | Finnmark |
Fredrikstad | Østfold |
Kristiansand | Buskerud |
Oslo | Trøndelag |
Fortsatt populært med SMS og MMS
Tall fra Telia viser også at SMS fortsatt lever godt i landet: Det ble sendt omlag 13 millioner SMS-meldinger i Telia-nettet under årets feiring. I fjor endte antallet på ca 10,5 millioner SMS. Tallet for MMS-meldinger holder seg omtrent på samme nivå.
– Det er interessant å se at SMS og MMS lever i beste velgående, og at disse tjenestene på en dag som 17. mai faktisk benyttes i så stort omfang. Det er tydelig at vi gjerne vil dele bilder fra feiringen mer direkte til familie og venner ved å sende MMS og SMS i tillegg til det vi deler i sosiale kanaler, avslutter Jamne.
Som en liten fun fact sendes det flere MMS-meldinger på 17. mai enn på nyttårsaften mens det er omvendt for SMS-meldinger.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 2 200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største telekomselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco