Gå videre til innhold
Nordmenn elsker Pokémon Go

Pressemelding -

Nordmenn elsker Pokémon Go

På under én uke har 250 000 norske Telia-kunder lastet ned Pokémon GO-spillet på mobiltelefonen sin. Tallene levner liten tvil om at de japanske animasjonsdyrene på nytt har inntatt Norge, og tall fra Telia viser at de voksne er minst like hektet som de små.

- Onsdag klokken 14:00 hadde vi i Telia nærmere 200 000 unike Pokémon Go-brukere blant våre kunder. Kun ett døgn senere hadde tallet steget til nesten 250 000. Det er helt utrolig med tanke på at spillet ble lansert i Norge for under én uke siden, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i Telia.

Det virtuelle rollespillet som går ut på at man trener og fanger Pokémons, ble lansert i USA 6. juli og i Norge 16. juli og har tatt verden med storm. I hele Norge kan man nå se både små og store med telefonen i hånda idet de fanger små fantasidyr. Og de fleste spillerne er i aldersgruppen 20-30 år:

- 4 av 10 spillere i Telia-nettet er mellom 20 og 30 år. Litt i overkant av 15 prosent er i aldersgruppen 30 til 40, og blant de over 40 år finner man hele 32 prosent av alle Pokémon Go-spillerne blant våre Telia-kunder. Det er en oppsiktsvekkende fordeling med tanke på at det er et spill som ble lansert på 90-tallet, sier Hillestad.

- Aldri sett lignende
Ikke overraskende ser Telia størst bruk av spillet blant kunder i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim, men andre tettsteder gjør seg bemerket, som Bærum, Larvik, Sandnes og Fredrikstad. Hillestad i Telia sier lignende tilstander er sjeldent å se:

- Jeg har selv vært på ferie i USA i sommer, før spillet ble lansert i Norge, og stemningen var helt hysterisk der borte. Jeg har aldri sett lignende. Barn og unge løp rundt og fanget Pokémons overalt, så Nintendo har virkelig truffet riktig med denne lanseringen, sier Hillestad.

Jakter også i utlandet
Tidligere var frykten stor for kostnader knyttet til bruk av mobildata i utlandet, men etter at Telia lanserte Roam Like Home har bruken skutt til himmels. I sommer har Telia-kunder firedoblet bruken av mobildata når de er på reise i utlandet, og disse reisende spiller mer enn gjerne også Pokémon Go, viser Telia sine tall:

- Norske Telia-kunder har i sommer spilt Pokemon Go på alle verdens kontinenter, i over 50 ulike land. På topp troner ferierende nordmenn i nabolandet Sverige, tett fulgt av Spania og Danmark. Siden vi lansert Roam Like Home har databruken til våre kunder økt i utlandet og gjort det både enklere og billigere for norske kunder å ta i bruk ny og spennende teknologi når de er utenlands, slik som Pokémon Go, sier Hillestad.

Frykt ikke mobildatakostnadene
Pokémon Go-spillet krever at en spiller er online og tilkoblet GPS idet han eller hun går rundt og fanger Pokémons. Til tross for dette bruker spillet oppsiktsvekkende lite mobildata, i kontrast til hva man kanskje skulle tro:

- Pokemon Go-spillet står for under én prosent av den totale databruken i mobilnettet vårt. Med andre ord er det tilnærmet fritt frem for norske Telia-kunder når det kommer til å fange Pokémons. Nintendo har vært særdeles dyktige med programmeringen av dette spillet, så det er bare å spre det gode budskap; Pokémon Go-spillet bruker minimalt med mobildata og nå som Telia har Norges beste og raskeste 4G-nett kan du fange Pokémons på tilnærmet alle steder i landet, sier Hillestad.

--

På bildet: Teknisk direktør Jon Christian Hillestad på ferie i Kragerø sammen med tvillingssønnene Henrik (t.v.) og Martin som spiller Pokémon Go. Sønnene er henholdsvis Level 10 og Level 9 i spillet. Jon Christian følger hakk i hæl.

Emner

Kontakter

Pressetelefon

Pressetelefon

Pressekontakt Pressetelefon til bruk for journalister +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge