Gå videre til innhold
Nordmenns bruk av mobildata i EU er firedoblet

Pressemelding -

Nordmenns bruk av mobildata i EU er firedoblet

Tall fra Telia viser at nordmenns frykt for skyhøye mobilregninger etter utenlandsturen er borte, og at vi ikke lenger er redde for å skru på roaming når vi kommer til utlandet.

Telia fjernet i slutten av april roamingkostnadene i hele EU og EØS med Roam Like Home. Nå kan kundene surfe, tekste eller ringe akkurat som hjemme når de er i disse landene, og Telia ser tydelige tegn på at kundene har endret adferd:

– Vi ser en enorm økning i bruk av mobildata etter innføringen av Roam Like Home, sier Karl Fredrik Lund, direktør for Telias privatmarked.
– Kundene brukte fire ganger mer data i EU i juni sammenlignet med april, og det bekrefter at vi ikke lenger kvier oss for å skru på roaming når vi reiser utenfor Norge. Roam Like Home fungerer som en forsikring mot regningssjokk og har gjort det enda enklere å alltid være påkoblet.

Størst datavekst i utlandet
Nordmenns bruk av mobildata øker stadig, og Telias kunder har nesten doblet sitt gjennomsnittlige dataforbruk det siste året.

– Vi ser at den største veksten i dataforbruket er i utlandet, altså at nordmenn bruker enda mer data når de er i EU eller EØS enn hjemme. Det tyder på at kundene ikke lenger bryr seg om å veksle mellom WiFi og mobilnettet. Mobilvaner kjenner ingen landegrenser, og kundene kan være trygge på at de kan bruke mobilen som om de befant seg i Norge, selv når de er på reise, sier Lund.

I vinter gjorde Telia en undersøkelse der de spurte hva som var viktigst for folk når det gjaldt mobiltelefoni. På topp tre var trygghet i forbindelse med roaming i utlandet.

– Mange tjenester på mobilen blir enda mer relevante på reise. Vi bruker karttjenester for å finne frem i en ukjent by, leser restaurantanmeldelser på TripAdvisor for å bestille bord på det beste spisestedet, sjekker ut muligheter for overnatting på Airbnb og deler status og feriebilder på sosiale medier. Firedoblingen i bruk av mobildata i EU viser at Roam Like Home dekker kundenes behov for trygghet når de bruker mobilen i utlandet, sier Lund.

Emner


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Pressekontakt

Pressetelefon

Pressetelefon

Pressekontakt +47 465 00 000
Daniel Barhom

Daniel Barhom

Pressekontakt Informasjonssjef +47 476 23 517
Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Pressekontakt Informasjonssjef +47 975 19 420

Relatert materiale