Pressemelding -
Ny tele-epoke i Norge
(Oslo, 26. februar 2016) 1. mars skifter NetCom navn til Telia. Dette markerer starten på en ny og digital tele-epoke i Norge som Nordens største mobilselskap, og vil gi både samfunnsmessige gevinster og mange fordeler for alle privat- og bedriftskunder.
– De to siste årene har vi bygd ut landets raskeste og mest utbredte 4G-nett, der vi når 96 prosent av befolkningen. Det er vi stolte over, og nå er vi klare for å se enda lenger fremover. Navnebyttet innebærer en strategisk endring der vi i mye sterkere grad skal kombinere Telias internasjonale styrke med vår nettverksposisjon og lokale kunnskap for å tilby kundeopplevelser i verdensklasse. Allerede om kort tid vil våre kunder se bevis på dette, sier administrerende direktør Abraham Foss i Telias norske virksomhet.
Nordens største mobilselskap
Siden starten i 1993 har NetCom vært på en fantastisk reise i Norge. Selskapet tok det første spadetaket i utbyggingen av mobilnettet i Norge, demokratiserte telekommunikasjonen og har vært i teten på teknologiutviklingen siden mobilkommunikasjon kom til landet.
– Vi har en spennende reise bak oss, men den viktigste reisen har vi foran oss. Første steg på veien er å synliggjøre at vi er en del av Nordens største mobilselskap, som utvikler digitale tjenester og kunnskap på tvers av grenser, fortsetter Foss.
Et felles merkenavn visker bort landegrensene, gir kundene tilgang til flere og bedre tjenester og vil bidra til å styrke Telias posisjon for videre satsing i Norge og Europa.
Digitale partnerskap for fremtiden
Fremtiden er trådløs slo NetCom fast på begynnelsen av 2000-tallet. Nå er fremtiden digital og navnebyttet markerer et skille i selskapets historie. Dagens mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting og smarttelefonen har endret hvordan folk lever sine liv på alle nivåer i samfunnet.
– Våre kunder omfavner og lever i den digitale revolusjonen. De ser ingen grenser og har bokstavelig talt hele verden i sin lomme. Vi skal ligge i forkant og spille på lag med kunder og digitale partnere for å drive den teknologiske utviklingen videre. Vi skal bevege oss fra å være en ren mobiloperatør til å bli en digital tilrettelegger, som skal levere unike kundeopplevelser, sier Foss.
Styrket satsing i Norge
Navnebyttet vil medføre en styrket satsing i Norge som et helt sentralt land i konsernets strategi. Under Telia-navnet skal virksomheten fortsette utbyggingen av mobilnettet i Norge, forsterke lokal kompetanse og fortsette å innovere i teknologi og digitale kundeløsninger.
– I 2015 investerte Telia like mye i det norske mobilnettet som i mobilnettet i Sverige. Den norske forankringen vår skal styrkes, og vi skal fortsette å investere kraftig i årene fremover og bygge opp enda mer lokalkunnskap og ekspertise i Norge – på alle områder. For å kunne levere enda bedre kundeopplevelser skal vi ha et særlig fokus på kundeinnsikt, som uten tvil vil være en avgjørende faktor i fremtidens digitaliseringssamfunn, avslutter Foss.