Gå videre til innhold
– Vi fortsetter å utfordre markedet og leverer nok en gang et sterkt kvartal, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan (foto: Telia Norge)
– Vi fortsetter å utfordre markedet og leverer nok en gang et sterkt kvartal, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan (foto: Telia Norge)

Pressemelding -

Nytt sterkt kvartal fra Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2022, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:

Mer 5G fra Telia

– Vi fortsetter å utfordre markedet og leverer nok en gang et sterkt kvartal, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan. – Spesielt viktig for oss er utbyggingen av vårt nasjonale 5G-nett og jeg er stolt over at vi i andre kvartal befestet vårt 5G-lederskap gjennom å kunne tilby 70 prosent av Norges befolkning tilgang til den nye og raske mobilteknologien.

Telia presenterte nylig sine utbyggingsplaner for andre halvår 2022, hvor et stort antall byer og kommuner i blant annet Møre og Romsdal, Trøndelag, Vestfold og Telemark og Vestland vil få 5G og enda bedre 4G fra selskapet. Parallelt jobbes det med å utvide 5G-dekningen på ulike steder over hele landet der moderniseringen av mobilnettet allerede er godt i gang. Telia vil være først i Norge med et landsdekkende 5G-nett i løpet av 2023.

Nye viktige bedriftsavtaler

– Andre høydepunkter i andre kvartal er fortsatt god vekst i bedriftsmarkedet, hvor vi blant annet har inngått flerårig avtale med 34 kommuner og 33 kommunale foretak i Rogaland og Vestland innen telefonitjenester, sier Vellan. – Det skjer samtidig spennende ting på 5G-fronten på bedriftssiden og vi har eksempelvis etablert banebrytende samarbeid innen 5G og private mobilnett med henholdsvis Forsvarsmateriell og Herøya Industripark.

Telia har videre i andre kvartal offisielt lansert TV over trådløst bredbånd og selskapets mange TV-kunder har fått tilgang til strømmetjenesten TV 2 Play uten ekstra kostnad. Telia-eide OneCall har markert seg sterkt innen kundetilfredshet gjennom å ha Norges mest fornøyde mobilkunder for femte år på rad, ifølge Norsk Kundebarometer. I tillegg ble OneCall i juni kåret til å ha den beste kundeservicen i landet innen telefoni – basert på Kantar sin store kundesentermåling, KSindeks.

– Vi har samtidig hatt god fart i den viktige moderniseringen av fastnettet som sikrer kundene våre enda bedre brebåndsopplevelser, sier Vellan.

Topp- og bunnlinjevekst

De økonomiske resultatene for andre kvartal viser en betydelig økning i selskapets inntekter og et styrket driftsresultat sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi leverer et solid økonomisk resultat og er godt fornøyde med inntektsveksten som blant annet er drevet av nye mobilkunder. Vi har samtidig god kontroll på kostnadsbasen vår, sier Vellan. – Fokus fremover handler om å sikre nye markedsandeler og skape gode kundeopplevelser på tvers av TV, mobil og internett.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge andre kvartal 2022:

Telia Norge, MNOK

Q221

Q321

Q421

Q122

Q222

Mobile Service revenues

1 872

2 010

2 021

2 006

2 038

Fixed Service revenues

902

906

908

931

922

Total net sales

3 325

3 523

3 606

3 454

3 503

EBITDA, adjusted

1 499

1 673

1 532

1 577

1 523

Subscriptions ('000)

Mobile*

2 277

2 292

2 289

2 302

2 346

Fixed telephony

35

34

32

32

29

Broadband

483

490

492

490

494

TV

477

477

477

477

475

ARPU

Mobile post-paid

269

285

283

285

283

Mobile pre-paid

143

151

155

144

153

Mobile blended

252

268

267

268

267

Broadband

243

244

244

256

255

TV

282

278

276

279

273

* Inkluderer M2M.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000

Relatert innhold

Kraftig vekst for Telia Norge

Kraftig vekst for Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for tredje kvartal 2022, inkludert tall for Telia Norge.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge