Gå videre til innhold
Problemer med BankID på mobilen: Telia Norge beklager til alle kunder

Pressemelding -

Problemer med BankID på mobilen: Telia Norge beklager til alle kunder

Den siste uken har mange kunder av Telia og Chess opplevd problemer med å logge seg på ulike tjenester ved bruk av BankID på mobilen. Telia Norge har jobbet på spreng for å løse de tekniske problemene, og beklager sterkt til berørte kunder. Tjenesten funger nå, men Telia ønsker en lengre stabilitetsperiode for å friskmelde helt.

De tekniske problemene har medført at tjenesten har vært ustabil, og mange kunder har hatt problemer med innlogging via BankID på mobil. En hovedårsak er at volumet på bruk av BankID på mobilen har økt enormt de siste årene, og det har medført at brukerinnlogging til har feilet.

– Vi er veldig lei oss på de berørte kundenes vegne, og forstår godt deres frustrasjon, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge. – Vi kan forsikre om at vi de siste dagene har jobbet døgnet rundt for å løse problemet så raskt som mulig, og at vi har kontinuerlig høyeste prioritet på dette. Vi har investert milliardbeløp i flere år for å bygge ut Norges beste 4G-nett, og det skal selvsagt ikke være slik at kundene ikke får brukt de tjenestene man trenger i mobilnettet.

Kontinuerlig testing og teknisk oppdatering
Telia Norge følger tett med på situasjonen og kjører tester kontinuerlig for å forsikre seg om at alt fungerer som det skal. Tjenesten fungerer nå, men Telia ønsker en lengre stabilitetsperiode for å friskmelde pålogging med BankID på mobilen for alle kunder.

– Dersom du fortsatt opplever problemer, råder vi deg til å prøve flere ganger eller vente litt og prøve igjen, eventuelt bruke vanlig BankID med kodebrikke eller touch ID på mobil hvis det haster, sier Dag Wigum, teknisk direktør i Telia Norge. – Vi skal selvsagt løse problemet så det ikke spiller noen rolle når man logger seg på, men dersom man opplever ustabilitet kan det være fornuftig å gjøre innlogginger tidlig på morgenen eller sent på kvelden for å øke sannsynligheten for vellykket innlogging, sier Wigum.

BankID Norge er sikre på at problemene vil la seg løse: – Historisk har kunder av Telia alltid hatt den beste stabiliteten ved bruk av BankID på mobil, sier Hege Steinsland, kommunikasjons- og markedssjef i BankID Norge AS. – Vi er trygge på at de vil gjøre alt de kan for å ordne opp i de tekniske problemene både på kort og lang sikt.

Emner


Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge