Gå videre til innhold
Fra Telias offisielle åpning av 5G-nettet for kundene i mai. Fra venstre ordfører i Lillestrøm kommune Jørgen Vik, distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland og adm. dir. i Telia Norge Stein-Erik Vellan.
Fra Telias offisielle åpning av 5G-nettet for kundene i mai. Fra venstre ordfører i Lillestrøm kommune Jørgen Vik, distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland og adm. dir. i Telia Norge Stein-Erik Vellan.

Pressemelding -

Solid årsresultat for Telia Norge i 2020

Telia Company presenterer i dag resultater for fjerde kvartal 2020, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm. direktør Stein-Erik Vellan:

Utfordrende, men fartsfylt år

– 2020 ble et veldig annerledes år enn hva vi hadde forutsett, hvor koronapandemien gjorde at vi måtte tilpasse planer, aktiviteter og ikke minst arbeidshverdagen vår. Jeg er svært stolt over at vi på tross av situasjonen klarte å holde et høyt aktivitetsnivå. Vi nådde mange viktige milepæler, og totalt sett leverer vi solide økonomiske resultater i en tid hvor våre kunder og vi virkelig har fått kjenne på viktigheten av vår samfunnskritiske infrastruktur, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan. – Ett av de store høydepunktene i 2020 var navnebyttet fra Get til Telia, og at vi samlet TV, internett og mobil på ett og samme sted, med mål om å skape enda bedre kundeopplevelser. Åpningen av 5G-nettet vårt i Oslo, Bergen, Trondheim og Lillestrøm, med videre offensive utbyggingsplaner i 2021, var også svært viktig for oss som selskap.

Andre høydepunkter i 2020 var lansering av trådløst bredbånd (FWA), hvor Telia var først ute med å tilby bredbåndsproduktet med 5G, nye Telia X, som er blitt selskapets mest populære mobilabonnement noensinne, og moderniseringen av henholdsvis 4G-nettet og fastnettet, som vil gi kundene mer fart og kapasitet. Videre var Telia på bedriftssiden Norges raskest voksende mobilaktør, og nye viktige avtaler ble blant annet inngått med Politiet, Sporveien i Oslo og forsikringsselskapet Gjensidige.

Norges største utfordrer tar form

Navnebyttet fra Get til Telia var ett av de viktigste prosjektene som ble gjennomført i 2020, og markerte en strategisk milepæl i arbeidet med å integrere Get TDC i selskapet. Nå er en større og sterkere utfordrer etablert.

– Som Norges største utfordrer skal vi gjøre det vi kan for å forenkle hverdagen til kundene våre, og gjennom å ha alle våre produkter og tjenester på ett sted får vi til nettopp det, sier Vellan. – Samtidig skjedde ikke navnebyttet helt uten utfordringer, og jeg vil gjerne rette en beklagelse til våre kunder som opplevde en god del lengre svartider enn normalt i våre kundekanaler i høst. Et viktig fokus i 2021 blir å få enda flere kunder til å samle TV, internett og mobil hos oss, og vi jobber hele tiden med å tilby nye og attraktive fordeler til de som er totalkunder.

Solid og stabil økonomisk utvikling fra 2019 til 2020

– For året sett under ett leverer vi solide tall og en forholdsvis stabil kundebase. Samtidig er vi ikke fornøyd med at inntektene på både mobil- og fastnett er fallende sammenlignet med 2019. På mobilsiden handler det primært om bortfall av roaminginntekter som følge av koronasituasjonen, og noe skyldes også tap av mobilkunder i privatmarkedet. På TV- og bredbåndssiden er det sterk konkurranse om kundene som gjør at inntektene per kunde faller noe. Samtidig har vi hatt et sterkt kostnadsfokus gjennom hele året, noe som bidrar til en styrket resultatside, sier Vellan. – Gitt dagens smittesituasjon tror vi at første halvdel av 2021 vil fortsette å være utfordrende, men vi står godt rustet som selskap og gleder oss til å utfordre markedet fremover.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge 2020:

Telia Norge, MNOK

Q419

Q120

Q220

Q320

Q420

2019

2020

Mobile Service revenues

1 976

1 941

1 909

2 006

1 964

7 981

7 819

Fixed Service revenues

929

906

895

901

897

3 810

3 599

Total net sales

3 511

3 348

3 339

3 457

3 514

13 645

13 658

EBITDA, adjusted

1 428

1 355

1 556

1 688

1 594

5 949

6 193

Margin, %

40,7%

40,5%

46,6%

48,8%

45,4%

37,7%

43,6%

Subscriptions ('000)

Mobile

2 276

2 273

2 265

2 265

2 247

2 276

2 247

Fixed telephony

49

45

44

44

40

49

40

Broadband

445

451

460

461

469

445

469

TV

480

477

475

471

469

480

469

ARPU

Mobile post-paid

273

273

266

277

273

277

272

Mobile pre-paid

138

132

138

151

150

134

142

Mobile blended

251

252

247

259

256

253

253

Broadband

242

236

234

227

239

245

234

TV

303

294

282

293

288

302

289

Emner

Tags


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Pressekontakt

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 414 40 595

Relatert materiale