Gå videre til innhold
Sporveiens Cato Hellesjø, Telia bedrifts Jon Christian Hillestad og byråd Arild Hermstad markerte kontraktsigneringen i en t-banevogn i ettermiddag.
Sporveiens Cato Hellesjø, Telia bedrifts Jon Christian Hillestad og byråd Arild Hermstad markerte kontraktsigneringen i en t-banevogn i ettermiddag.

Pressemelding -

​Sporveien først i verden til å styre T-banen over mobilnettet – valgte Telias nett

Telia leverer tjenesten når Sporveien som første selskap i verden skal bruke et offentlig mobilnett til å styre T-banen.

Sporveien har valgt Telias mobilnett for implementering av nytt signalsystem for driften av T-banen i Oslo. Det nye signalsystemet legger blant annet til rette for flere avganger og bedre styring av trafikken. Teknologien i signalsystemet er basert på trådløs kommunikasjon, og Sporveien valgte Telia som leverandør av den trådløse kommunikasjonen til signalsystemet over sitt mobilnett.

– Vi er veldig stolte av å dra i havn denne prestisjefylte avtalen, sier Jon Christian Hillestad, direktør for Telias bedriftsmarked. – Dette er en innovativ tilnærming som vil sikre en pålitelig, skalerbar og fremtidssikker tjeneste på en kostnadseffektiv måte, og vår plattform vil støtte robustheten til signalsystemet for å gi høyere kapasitet, lavere risiko for feil og høyere sikkerhetsnivå. Dette er grunnleggende for å opprettholde en høy punktlighet for Sporveiens kunder og sikre at T-banen i Oslo forblir den mest attraktive måten å reise kollektivt på.

Datalink-tjenesten er en del av Telia Companys Enterprise Mobile Network (EMN)-portefølje. Denne porteføljen tilbyr teknologier for den økende etterspørselen etter avanserte og tilpassede tilkoblingsløsninger for industrielle behov. Dette er administrerte tjenester med individuelle serviceavtaler, og er et viktig premiss for å muliggjøre kundenes digitaliseringsprosesser. Telia leverer allerede et tilpasset, høyt pålitelig administrert nettverk til t-banesystemet i Stockholm.

– Sporveien har etterspurt en tjeneste med svært strenge krav til tilgjengelighet og kapasitet. Som en utfordrer som tør å gå nye veier er vi stolte av å kunne tilby denne tjenesten i det åpne, kommersielle mobilnettet vårt. Dette er et godt bevis på mulighetene som nå kommer innenfor mobilteknologi og de kundespesifikke løsningene vil tilbyr gjennom vår EMN-portefølje, sier Hillestad. – Gjennom denne avtalen med Sporveien vil vi høste erfaring som vil bli nyttig med tanke på neste generasjons nødnett som skal inn i de kommersielle mobilnettene.

Fremtidsrettet, høyere driftssikkerhet og lavere kostnader

I det nye signalsystemet går dataoverføringen til T-banetogene over en trådløs forbindelse. I andre byer med tilsvarende signalsystemer er løsningen vanligvis basert på Wi-Fi-nett, bygget kun for signalsystemet. Med den raske utviklingen i mobilteknologien, mener Sporveien tiden er inne for mer fremtidsrettede løsninger.

– Målet til Sporveien er å gi innbyggerne i Oslo-regionen mest og best mulig T-bane for pengene, sier sporveissjef Cato Hellesjø. – Norge har mobildekning i verdensklasse. Mobilnettene er kjennetegnet av avanserte tjenester, god dekning og høy stabilitet. Ved å styre det nye signalsystemet over eksisterende mobilnett bruker vi velprøvd teknologi på en ny og smart måte. Ved å utnytte utviklingen i mobilmarkedet får vi en bedre og mer framtidsrettet løsning med høyere driftssikkerhet, og vi unngår å bygge og vedlikeholde egne Wi-Fi-nett.

Økende interesse

Sporveien er første aktør i Norge som implementerer denne løsningen i så stort omfang, men Telia ser en økende interesse fra mange ulike bransjer som har behov for kundetilpassede løsninger, garantert tjenestekvalitet, og ikke minst sikker og robust kommunikasjon. – Dette vil være en viktig forutsetning for digitaliseringen til mange norske bedrifter, og Telia er klar til å bidra, sier Hillestad.

Telia har et eksisterende mobilnett i verdensklasse langs Oslos t-banelinje, inkludert depoter. Basert på statistikk for 2019 er den dokumenterte tilgjengeligheten for dekning av T-banespor utenfor tunneler 99,992 prosent, selv før Telia tar grep som gjør nettverket ytterligere robust.

– Vi er opptatt av å støtte Sporveiens strategi om å ha Nordens beste løsning for effektiv og miljøvennlig kollektivtransport, og er veldig glade og stolte over å få være med på denne reisen, sier Hillestad.

Avtalen Sporveien har inngått med Telia har en verdi på rundt 100 millioner kroner gjennom signalsystemets levetid. Avtalen utgjør hovedkomponenten i kommunikasjonsløsningen for det nye signalsystemet og stiller strenge krav til tilgjengelighet og tjenestenivå. Telia vil blant annet sikre at det alltid er full mobildekning langs hele T-banen, og at dataoverføringen til signalsystemet blir prioritert også i perioder med mye trafikk i mobilnettet. I tillegg vil Telia bistå med å innføre og teste det nye signalsystemet.

Fakta: Det nye signalsystemet for T-banen i Oslo

  • Sporveien skal erstatte eksisterende signalsystemer med ett nytt signalsystem, basert på CBTC-teknologi. CBTC står for Communication Based Train Control, eller kommunikasjonsbasert togstyring. Dette er et moderne heldigitalt system som styrer og sikrer T-banetrafikken. Systemet er basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur.
  • Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom t-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere. Teknologien legger til rette for flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystem.
  • CBTC er i dag bransjestandard, og er allerede i bruk i New York, Paris, København og en rekke andre store byer.
  • Prosjektet Sporveien skal gjennomføre har en kostnadsramme på 5,4 milliarder kroner. Signalsystemet skal etter planen være ferdig innført på T-banen innen utgangen av 2027.
  • Slik fungerer det nye signalsystemet (FILM) 

Kontaktperson Sporveien: Thomas Aleksander Ege, thomas.ege@sporveien.com/911 28 664

Emner

Kategorier


--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Solid første halvår for Telia Norge til tross for COVID-19

Solid første halvår for Telia Norge til tross for COVID-19

Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2020, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Stein-Erik Vellan:
Bra fart til tross for coronasituasjonen
- Som alle andre virksomheter i Norge har det siste kvartalet handlet mye om hvordan vi har taklet coronasituasjonen. Vi har lært mye om hjemmekontor, nye måter å jobbe på, og j

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge