Gå videre til innhold
Telia har aktivert sanntidstekst i mobilnettet: Snart kan du chatte under telefonsamtalen

Pressemelding -

Telia har aktivert sanntidstekst i mobilnettet: Snart kan du chatte under telefonsamtalen

Med sanntidstekst kan mobilkunder under en pågående telefonsamtale skrive direkte til hverandre, uten å trykke «send». Sanntidstekst effektiviserer den skriftlige kommunikasjonen, og er beregnet for personer med nedsatt hørsel eller tale.

– Vi er glade for å kunne tilby sanntidstekst, og håper det vil gi en bedre mobilopplevelse for våre kunder med nedsatt hørsel eller tale, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – De store mobiltelefonleverandørene ventes å lansere støtte for sanntidstekst i det norske markedet etter hvert, og tjenesten vil da bli allment tilgjengelig.

Skrus på under pågående telefonsamtale

Sanntidstekst skrus på gjennom en egen knapp under en pågående telefonsamtale på 4G/5G (VoLTE). Selve teksten vises hos mottaker med en gang den skrives hos avsender. Man kan også skru av sanntidstekst underveis, og da fortsetter samtalen uten tekst. Tjenesten, som ikke koster noe ekstra utover normal samtalepris, fungerer kun når man er i en samtale med annen person, og har dermed et annet bruksmønster enn SMS eller andre meldingstjenester.

Hvordan sanntidstekst (STT) fungerer. Fra venstre: Besvare samtale med STT, starte STT under samtale og tekste i STT under samtale. Foto: Telia Norge


– I første omgang vil sanntidstekst gjelde for telefonsamtaler mellom privatpersoner, men på sikt vil tjenesten også kunne støtte nødsamtaler og ulike bedriftsløsninger, sier Kaalen.

Sanntidstekst vil kreve en programvareoppgradering på telefonen, i tillegg til aktivering inne på telefonens innstillinger. Telia vil komme tilbake med informasjon til kundene når de største mobiltelefonleverandørene har lansert støtte for sanntidstekst i sine operativsystemer, og kundene trenger ikke foreta seg noe nå.

Norske mobiloperatører er i henhold til ny ekom-lov pliktig til å tilby sanntidstekst i løpet av 2025.

Emner

Kategorier

Regions


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter