Pressemelding -
Telia lanserer SoMe-sperre – sperrer sosiale medier på barnas mobil
SoMe-sperre er en kostnadsfri, inkludert tjeneste for Telias mobilkunder som gir foreldre mulighet til å sperre barnas telefon for sosiale medier når de bruker mobilnettet. Tjenesten blir tilgjengelig før sommeren.
– SoMe-sperre er Telias svar på den økende bekymringen blant foreldre, helsemyndigheter og politikere knyttet til barns skjermbruk og bruk av sosiale medier, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Den nye tjenesten er enkel for foreldre å bruke, og blokkerer tilgangen til ulike sosiale medier via Telias mobilnett, enten det er apper eller nettsider.
Tall fra Medietilsynet viser at halvparten av norske niåringer allerede har en profil i sosiale medier, til tross for at aldersgrensen i dag er 13 år. 74 prosent av norske foreldre ønsker aldersgrenser på sosiale medier, men 71 prosent opplever det som utfordrende å kontrollere barnas skjermbruk. Det kommer frem i en kundeundersøkelse gjennomført av Telia.
– Med SoMe-sperre får foreldre et konkret verktøy som hjelper dem å beskytte barna sine, og vi håper tjenesten vil bidra til en sunnere digital hverdag for de yngste, sier Kaalen.
Inkludert i barnas mobilabonnement
SoMe-sperre inkluderes i alle Telias mobilabonnement hvor brukeren er under 13 år. Tjenesten er valgfri og aktiveres av foreldre i selvbetjeningskanalene til Telia, henholdsvis Min Side og Telia app-en. Både foreldre og barn må ha privat mobilabonnement hos Telia.
– Når tjenesten er aktivert, sperres tilgangen til ulike sosiale medier automatisk via et filter i Telias mobilnett, forklarer Kaalen. – Prøver barnet å bruke en app vil ikke innholdet lastes, og prøver de å gå inn på en nettside vil barnet få opp en melding om at siden ikke er tilgjengelig.
Når barnet fyller 13 år kanselleres tjenesten automatisk. SoMe-sperre er en del av Telias bredere satsing på «Trygg på skjerm», som også inkluderer kurs, råd og veiledning til foreldre om barns digitale hverdagsliv. Tjenesten vil bli tilgjengelig før sommeren.
Emner
Regions
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.