Pressemelding -
Telia lanserer TV-rapport: Kundene vil ha i pose og sekk
Strømming av filmer og serier stjeler utvilsomt seere fra lineær-TV, og våre seervaner er i rask endring. Telias TV-kunder står i dag med ett ben i tradisjonell TV-titting og ett i moderne strømming, viser selskapets nye TV-rapport.
– Vi ser at video on demand blir stadig mer populært blant våre kunder, og i løpet av 2021 har andelen kunder som tar i bruk denne type tjenester økt med 46 prosent, sier Daniel Sørheim, TV-sjef i Telia. – Samtidig står fortsatt lineær-TV sterkt, og har den høyeste seertiden totalt sett. Det er tydelig at kundene vil ha i pose og sekk. De vil både kunne zappe fra kanal til kanal en fredag kveld og kunne sette på favorittserien sin fra HBO Max på lørdagskvelden.
Telia har i dag 477 000 TV-kunder og tallet vokser stadig. Bare i løpet av 2021 økte antallet med 8 000 nye TV-kunder. Gjennom TV- og strømmetjenesten Telia Play kan selskapet hente ut nøyaktige data om kundenes seervaner. Innsikten er nå samlet i en fersk TV-rapport, «Kampen om TV-seerne».
– Rundt 95 prosent av kundene våre ser på lineær-TV i løpet av en måned drevet av spesielt nyheter og sport, mens nærmere 80 prosent tar i bruk video on demand, sier Sørheim. – Videre ser vi at våre kunder er opptatt av valgfrihet. Bruken av valgmenyen har steget med nesten 30 prosent fra 2020 til 2021, og det er strømmetjenester som HBO og Viaplay som er de mest populære tilvalgene.
Seervanene gjennom uka
TV-rapporten viser at helgen, mandag og tirsdag er populære TV-dager, med primetime fra klokken 20 til klokken 23. Både lineær-TV og video on demand er viktig for kundene hele helgen, men søndag til tirsdag ser man en tydelig peak for strømmetjenestene som HBO, Viasat og Paramount+.
– Dette er trolig knyttet til slipp av nye episoder for populære serier på disse tjenestene, sier Sørheim. – Vi ser også at kjøpe- og leiefilm er godt likt blant kundene våre og ikke minst hos barna deres. På topplisten for kjøpefilmer finnes det flere barnefilmer, som Raya og den siste dragen og Paw Patrol-filmen, og mange av disse blir konsumert søndag morgen klokken syv.
Telia har i samarbeid med Kantar også gjennomført en befolkningsundersøkelse knyttet til TV-rapporten, og den viser blant annet at nordmenn over 60 år sverger til underholdningsprogrammer fredag kveld, mens filmer og serier klare vinnere for de under 45 år.
– Interessant nok viser undersøkelsen at de over 60 år er mer utålmodige enn de under 30 år når det gjelder TV-innholdet. Nærmere 50 prosent av de over 60 år gir seg etter noen minutter hvis de ikke finner innholdet engasjerende, sier Sørheim. – Samtidig er de under 30 år mer selektive, og det er få som bare skrur på TV-en og ser.
Nordmenn ønsker et samlet TV-tilbud
Selv om seervanene er i rask endring setter nordmenn pris på ha et samlet TV-tilbud. Hele 85 prosent av nordmenn abonnerer på TV-pakker gjennom distributører som Telia viser tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
– Vi er svært fornøyde med utviklingen, men vi har ingen tid til å hvile. Vi jobber hver dag for å levere enda bedre tjenester og det aller beste TV-innholdet til alle våre kunder, sier Sørheim.
Telia TV-rapporten «Kampen om TV-seerne» ligger tilgjengelig for nedlastning på http://telia.no/tv-rapport.
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.