Pressemelding -
Telia Norge innfører tydelige korona-tiltak
Telia Norge har innført restriktive tiltak for å ta sin del av ansvaret for å begrense folketettheten og smittespredningen av koronaviruset. Selskapet innfører hjemmekontor som hovedregel, og legger også ned forbud mot jobbreise og deltakelse på konferanser, arrangementer og større møter.
– Vi er opptatt av å ta vare på våre ansatte, og vi er bevisst vårt ansvar i samfunnsdugnaden for å begrense spredningen av koronaviruset. På bakgrunn av myndighetenes anbefalinger gikk vi i går morges ut med et budskap til våre ansatte hvor hovedtiltaket var å øke andelen hjemmekontor, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge.
Hovedtiltakene som nå er iverksatt er følgende:
- Større andel hjemmekontor – ansatte som kan ivareta sine arbeidsoppgaver fra hjemmekontor bes unngå å reise til arbeidsplassen. Hovedregelen er hjemmekontor med unntak av de som må opprettholde kritiske funksjoner for å ivareta kunder, drift og systemer.
- Reiseforbud – det er innført reiseforbud i jobbsammenheng for utenlandsreiser, og innenlandsreiser skal holdes på et minimum. Vi ber samtidig alle ansatte unngå private reiser til utlandet i tråd med myndighetenes anbefalinger som oppdateres kontinuerlig.
- Unngå kollektivreiser – alle ansatte som må være på kontoret bør i størst mulig grad unngå kollektivreiser.
- Forbud mot deltakelse på større arrangementer og møter – ingen ansatte får delta på konferanser, arrangementer og større møter. Alle oppfordres til å gjennomføre alle møter digitalt.
Tiltakene gjelder inntil situasjonen endrer seg, og Telia vil kontinuerlig vurdere sterkere restriksjoner dersom situasjonen eskalerer. I tillegg er det innført en rekke mindre tiltak for bedre hygiene og samhandling med kolleger, blant annet daglig «check-in» med nærmeste leder og kjøreregler for å unngå nærkontakt med kolleger på arbeidsplassen.
– Både Norge som nasjon og hele verden er i en ekstremt alvorlig situasjon, og bare i fellesskap kan vi bidra til å begrense folketettheten og smittespredningen av coronaviruset. Vi er samtidig bevisst vårt ansvar for å drifte en samfunnskritisk infrastruktur, som vil være avgjørende i den tiden vi går inn i for å opprettholde aktiviteten i samfunnet fra blant annet hjemmekontorer eller via telefon-/videomøter. Vi håper samtidig på forståelse blant våre kunder for at vi gjør disse tiltakene, avslutter Vellan.