Pressemelding -
Telia Norge leverer et solid tredje kvartal i 2017
Telia Company presenterer i dag resultater for tredje kvartal 2017, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Roam Like Home har vært en suksess
– Det har vært et solid kvartal preget av flere spennende begivenheter. Vi har som flere ventet litt i spenning på kundeeffekten av Roam Like Home. Foreløpig konklusjon, etter den første hele sommeren med lik pris i EU som hjemme, er at det må kunne klassifiseres som en suksess, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge. – Databruken for alle våre kunder på reise i EU økte kraftig, og kundene bruker nå like mye data når de er i EU-land som hjemme i Norge. Vi ser også en økning på surfing i USA og resten av verden hvor vi fortsatt vil jobbe for å redusere prisene. Kundene har gitt oss mange positive tilbakemeldinger, og totalt sett bidrar dette til enda bedre kundereiser og betydelig mer verdi for pengene for våre kunder.
Telia Norges kunder økte databruken på reise i EU med 180 prosent i juli 2017 sammenlignet med samme måned i fjor. For kunder på reise i USA var økningen på 50 prosent og i resten av verden var den på 160 prosent. Topp tre land for mobilsurfing i juli var Sverige, Spania og Danmark.
I tredje kvartal har Telia også arrangert et suksessrikt IoT Symposium med over 700 deltakere, lansert IoT partnerskap for smart utebelysning, fortsatt mobilnettutbyggingen med over 100 nye 4G+ basestasjoner oppgradert gjennom sommeren, og OneCall har lansert Familiepakka som muliggjør deling av data i familien.
Flyttingen av Phonero-kunder til Telia-nettet går som planlagt
Den planlagte migreringen av Phonero-kunder over til Telia-nettet er godt i gang, og om lag 5 prosent av Phonero-kundene er allerede aktivert i Telia-nettet. De første kundetilbakemeldingene er positive, og de resterende kundene vil bli overført i de neste månedene.
– Hovedmigreringen starter neste uke. Da vil vi overføre om lag 5000 simkort-kunder daglig fremover. Alle involverte i prosjektet gjør en fantastisk innsats, og på toppen av det hele er det inspirerende å se at Phonero fortsetter å kapre kunder i markedet, senest gjennom å bli vist fornyet tillit av Forsvaret, fortsetter Foss.
Solid økonomisk tredje kvartal fra Telia Norge
De økonomiske resultatene for tredje kvartal 2017 (eksklusiv Phonero) viser en vekst i mobilinntektene på 1,7 prosent og en stabil EBITDA utvikling sammenlignet med tredje kvartal 2016.
– De viktigste driverne for resultatene er fortsatt økt mobildatabruk samt økte grossistinntekter som reflekteres i mobilinntektene og en noe høyere ARPU sammenlignet med fjoråret. Ser vi fremover er vi trygge på at vi vil levere 400 millioner i synergier på Phonero-sammenslåingen, og det vil gi signifikant effekt fra begynnelsen av neste år. Vi fortsetter å vokse i bedriftsmarkedet, både gjennom Telia og Phonero, men vi er ikke tilfreds med privatkundeutviklingen. Markedet er fortsatt preget av sterk konkurranse i lavprissegmentet, drevet av eksisterende og nye konkurrenter. Vi vil jobbe hardt fremover for å snu den negative utviklingen, avslutter Foss.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge tredje kvartal 2017:
Telia Norge, MNOK | Q316 | Q416 | Q117 | Q217* | Q317* |
Mobile Service revenues | 1 901 | 1 883 | 1 852 | 2 058 | 2 125 |
Total net sales | 2 266 | 2 361 | 2 163 | 2 489 | 2 532 |
EBITDA excl. non-recurring items | 873 | 803 | 820 | 850 | 902 |
Margin, % | 38,5% | 34% | 37,9% | 34,2% | 35,6% |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 776 | 1 757 | 1 736 | 1 984 | 1 961 |
Pre-paid subscriptions ('000) | 499 | 454 | 442 | 457 | 450 |
Total subscriptions ('000) | 2 274 | 2 211 | 2 178 | 2 441 | 2 411 |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 299 | 298 | 293 | 292 | 300 |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 119 | 104 | 121 | 116 | 120 |
Blended ARPU (NOK/month) | 259 | 256 | 257 | 259 | 265 |
* I andre og tredje kvartal 2017 inngår tallene fra Phonero.
For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss ta kontakt med undertegnede.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco