Pressemelding -
Telia Norge med et sterkt første kvartal i 2017
Telia Company presenterer i dag resultater for første kvartal 2017, inkludert tall for Telia Norge.
Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra adm.dir. Abraham Foss:
Klart for økt satsing i bedriftsmarkedet
- Det er ingen tvil om at første kvartal har vært preget av dialogen med konkurransemyndighetene rundt sammenslåingen med Phonero. Vi er selvsagt fornøyd med den endelige konklusjonen, og vi har jobbet hardt og dedikert for noe vi er overbevist om vil gi bedre konkurranse i bedrifts- og virksomhetsmarkedet. Vi har nå en kraftigere plattform for å utfordre og satse videre, og målet er helt klart vekst. Samtidig har vi annonsert et veldig spennende IoT-partnerskap med Disruptive Technologies som skal bidra til å tilgjengeliggjøre tingenes internett for alle. Denne type samarbeid er jeg trygg på at vil vise seg å være et godt eksempel på partnerskap som over tid vil kunne gi merverdi for våre kunder, ikke nødvendigvis bare i bedriftsmarkedet men også for privatkunder, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge.
Sterkt økonomisk første kvartal fra Telia Norge
De økonomiske resultatene for første kvartal 2017 er bedre på de fleste områder sammenlignet med første kvartal 2016. Mobilinntektene økte med 5,4 prosent og EBITDA forbedringen var på 21 prosent. Kvartalet viser en reduksjon i kundebasen knyttet til konkurransen i lavprissegmentet for privatkunder samtidig som inntekt per kunde (ARPU) øker fra første kvartal 2016.
- Vi ser at den positive utviklingen fra 2016 fortsetter inn i 2017. Mobildatabruken fortsetter å øke, flere kunder velger høyere prisplaner og andelen fastabonnementer/postpaid øker. Det bidrar til en god organisk vekst i mobilinntektene og en høyere ARPU sammenlignet med fjorårets første kvartal. Vi er selvsagt godt fornøyd med EBITDA-resultatet som viser en sterk forbedring fra fjoråret. Vi er ikke tilfreds med å miste kunder, men vi følger nøye med på den videre kundeutviklingen i lys av de store endringene som skjer i markedet dette halvåret med blant annet data rollover og innføring av roamingprisplaner. Vi er trygge på at Telia er godt posisjonert som følge av at vi innførte roam like home i 2016, og vi konstaterer samtidig at våre konkurrenter gjennom sine handlinger erkjenner at det fortsatt er en høyere kostnadsstruktur ved å la kundene bruke mobilen på samme måte i EU som i Norge.
Finansielle nøkkeltall Telia Norge første kvartal 2017:
Telia Norge, MNOK | Q116 | Q216 | Q316 | Q416 | Q117 |
Mobile Service revenues | 1 758 | 1 805 | 1 901 | 1 883 | 1 852 |
Total net sales | 2 079 | 2 171 | 2 266 | 2 361 | 2 163 |
EBITDA excl. non-recurring items | 680 | 708 | 873 | 803 | 820 |
Margin, % | 32,7% | 32,6% | 38,5% | 34% | 37,9% |
Post-paid subscriptions ('000) | 1 805 | 1 785 | 1 776 | 1 757 | 1 736 |
Pre-paid subscriptions ('000) | 468 | 487 | 499 | 454 | 442 |
Total subscriptions ('000) | 2 273 | 2 272 | 2 274 | 2 211 | 2 178 |
Post-paid ARPU (NOK/month) | 279 | 282 | 299 | 298 | 293 |
Pre-paid ARPU (NOK/month) | 113 | 123 | 119 | 104 | 121 |
Blended ARPU (NOK/month) | 244 | 248 | 259 | 256 | 257 |
*For ytterligere informasjon eller ønske om intervju med Abraham Foss, ta kontakt med kommunikasjonsdirektør i Telia Norge, Henning Lunde.
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco