Gå videre til innhold
Telia Norge med sterkt første kvartal

Pressemelding -

Telia Norge med sterkt første kvartal

Telia Company presenterer i dag resultater for første kvartal 2022, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norge sitt resultat fra administrerende direktør Stein-Erik Vellan:

Utfordrer for fullt

– Vi er kommet godt i gang i 2022 og er fornøyd med å levere solide økonomiske resultater i første kvartal, sier administrerende direktør i Telia Norge, Stein-Erik Vellan. – Vi har utfordret markedet for fullt med offensiv 5G-utbygging landet over hvor vi blant annet er godt i gang å rulle ut 5G i Tromsø, nye viktige bedriftsavtaler, bra fart på moderniseringen av fastnettet vårt, og lansering av strømmetjenesten Netflix i valgmenyen til våre mange TV-kunder.

Andre høydepunkter i første kvartal er ny strategisk samarbeidsavtale med boligbyggelaget Usbl innen TV og bredbånd og kåringen av Telias 5G-nett til landets mestvinnende mobilnett innen 5G-opplevelser av mobilanalyseselskapet Opensignal, som måler faktiske brukeropplevelser i mobilnettene*. Telia skal være først i Norge med et landsdekkende 5G-nett i 2023, og allerede i dag har over halvparten av befolkningen tilgang til 5G fra Telia.

– Ekstra stolt er jeg over det sterke engasjementet våre ansatte har vist i forbindelse med den forferdelige situasjonen i Ukraina. For å hjelpe har vi blant annet innført gratis ringing, SMS og MMS til og fra Ukraina, Mycall har delt ut gratis SIM-kort med inkluderte ringeminutter og data på norske flyktningmottak, og TV-kunder har fått fri tilgang på viktige internasjonale nyhetskanaler, sier Vellan.

Videre har Telia tatt nye viktige steg på miljø- og klimafronten, og alle basestasjoner blir nå satt i søvnmodus for å spare strøm. Selskapet har dessuten styrket kundetilfredsheten på en rekke områder, samtidig som OneCall har lansert ny portefølje med sitt eget ubegrenset data-abonnement.

Sterk start i bedriftsmarkedet

Telia har inngått flere viktige avtaler i bedriftsmarkedet i første kvartal. Forsvaret med virksomhetene Forsvarsmateriell, Forsvarets Forskningsinstitutt, Forsvarsbygg og Nasjonal sikkerhetsmyndighet valgte igjen Telia og Telia-eida Phonero som hovedleverandør av fast- og mobiltelefonitjenester. Videre tildelte Statens innkjøpssenter de to selskapene på nytt kontrakten for den statlige fellesavtalen for kjøp av telefonitjenester. Fellesavtalen benyttes av totalt 120 statlige virksomheter, deriblant Barne-, ungdoms- og familieetaten, Statens vegvesen, Tolletaten, Statens Kartverk, Helsedirektoratet og Stortinget. I tillegg kommer en rekke andre små og store bedriftsavtaler.

– Det er veldig gøy å se at vi fortsetter å gjøre det sterkt i bedriftsmarkedet, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at stadig flere samfunnskritiske aktører velger Telia, som blant annet Politiet, Posten Norge, Utenriksdepartementet, NRK og sist nå Forsvaret og Statens innkjøpssenter, sier Vellan.

Økt topp- og bunnlinje

De økonomiske resultatene for første kvartal viser en økning i Telias inntekter og driftsresultat sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har inntektsvekst både i privat- og bedriftsmarkedet, drevet av henholdsvis nye kunder på trådløst bredbånd og på mobil, samtidig som roaminginntektene begynner å øke igjen. Videre har vi holdt kostnadsnivået nede gjennom ulike effektiviseringstiltak som bidrar til et solid driftsresultat, sier Vellan. – Med en god start på det nye året er vi som Norges største utfordrer godt rigget til å kapre nye markedsandeler i tiden fremover.

*Opensignal Awards – Norway: 5G Experience Report December 2021, basert på uavhengig analyse av mobilmålinger registrert i perioden 1. august til 29. oktober 2021 © 2022 Opensignal Limited.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge første kvartal 2022:

Telia Norge, MNOK

Q121

Q221

Q321

Q421

Q122

Mobile Service revenues

1 841

1 872

2 010

2 021

2 006

Fixed Service revenues

908

902

906

908

931

Total net sales

3 355

3 325

3 523

3 606

3 454

EBITDA, adjusted

1 545

1 499

1 673

1 532

1 577

Subscriptions ('000)

Mobile**

2 262

2 277

2 292

2 289

2 302

Fixed telephony

37

35

34

32

32

Broadband

480

483

490

492

490

TV

468

477

477

477

477

ARPU

Mobile post-paid

267

269

285

283

285

Mobile pre-paid

136

143

151

155

144

Mobile blended

250

252

268

267

268

Broadband

244

243

244

244

256

TV

287

282

278

276

279

** Inkluderer M2M.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge