Pressemelding -
Telia setter basestasjoner i standby om natten – sparer miljø og strøm
Telia setter enkelte systemer på basestasjonene i søvnmodus om natten, uten at det påvirker kundeopplevelsen. Strømsparingsprosjektet er gjennomført på alle Telias basestasjoner over hele landet. Målet er å spare 1,5 kWh per stasjon per døgn, og prosjektet er ett av mange steg på veien mot en mer bærekraftig og klimavennlig drift.
– Ved at vi setter noen systemer i «søvnmodus» en del timer om nettene, går strømforbruket på basestasjonene ned i denne perioden. Kundene merker derimot ingenting til dette, fordi trafikken rutes til andre moduler som gir brukerne dekning og kapasitet, forteller Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge.
De delene av systemene på basestasjonene som settes i standby-modus er de delene av radionettet Telia kan lukke ned. Dette er kapasitetsavlastende deler av nettet der det ikke går trafikk, og trafikken rutes til andre moduler som gir kundene dekning. Dermed har strømsparingen ingen påvirkning på kundenes opplevelse av dekning, hastighet eller kapasitet. Løsningen er dessuten dynamisk, som betyr at hvis det trengs mer kapasitet på en basestasjon, vekkes de opp igjen nesten umiddelbart når behovet er der.
Telia vedtok i 2019 sine ambisiøse klima- og miljømål, kjent som «Daring Goals», hvor man innen 2030 skal bli CO2-nøytrale med null avfall gjennom hele verdikjeden. Som Norges største utfordrer ønsker Telia Norge hele tiden å utfordre telekombransjen og kundene til å ta mer bærekraftige valg.
– Dette er et godt bidrag til å redusere strømforbruket og vårt klimaavtrykk. Målet er at vi skal spare 1,5 kWh per basestasjon per døgn, og vi er nesten der allerede, sier Svendsen.
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.