Gå videre til innhold
Ved hjelp av AR-briller kan Telias servicefolk se wifi-signalene i rommet. Det de ser gjennom brillene vises her på PC-skjermen. Ved å klikke på stolpene "i løse lufta" kommer informasjon opp.
Ved hjelp av AR-briller kan Telias servicefolk se wifi-signalene i rommet. Det de ser gjennom brillene vises her på PC-skjermen. Ved å klikke på stolpene "i løse lufta" kommer informasjon opp.

Pressemelding -

Telia tar i bruk AR for å gi enda bedre personlig kundeservice

Ved hjelp av utvidet virkelighet, eller «augmented reality» (AR), kan Telias utsendte servicefolk «se» WiFi-signalene i kundens hjem. Med helt spesielle AR-briller viser signalene seg som fargerike stolper i luften, og dermed kan man enkelt visualisere hvor i rommet dekningen er best.

– Dette åpner for helt unik og personlig kundeservice, og å bistå kundene med deres utfordringer med internett hjemme blir betydelig enklere og mer effektivt, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – Ved å visualisere WiFi-dekningen kan vi på en helt ny måte hjelpe kundene til å finne den optimale plasseringen av utstyret og dermed best mulig nettopplevelse.

De aller fleste har erfart det: internett fungerer bedre i noen deler av hjemmet enn andre. Med dette verktøyet blir det enklere å finne ut hvor skoen trykker og løse utfordringene med dårlig innendørsdekning. – Vi skal hele tiden utfordre og ligge i front for å levere løsninger som forenkler livet til våre kunder og skape best mulige nett- og kundeopplevelser, og dette er et stort steg i den retningen. I Telia elsker vi å løse problemer for kundene våre ved å bruke ny teknologi, sier Svendsen.

Fargerike WiFi-signaler

Telia Personlig Service er et tilbud til kunder i Oslo-området i første omgang, der Telia sender en servicemedarbeider hjem som kan hjelpe med oppkobling av tv og internett, og ikke minst opplæring i hvordan utstyret fungerer. Som en del av Personlig Service vil Telia nå som en pilot ta i bruk AR: ved utfordringer med innendørsdekning kan servicemedarbeiderne nå ved hjelp av utvidet virkelighet se WiFi-signalene som fysiske farger – enten røde, grønne eller gule «stolper» i luften. Dermed blir det tydelig hvor i rommet signalene er sterke og hvor de er svake.

Den California-baserte startup’en BadVR står for løsningen, og Telia Norge har inngått samarbeid med dem. Med BadVRs software SeeSignal SW blir WiFi-signalene målt og beregnet for hele rommet. Denne softwaren i kombinasjon med Microsofts AR Headset Holo Lense 2 visualiserer hvordan WiFi-signalene sprer seg i rommet. Med disse AR-brillene kan Telia da se hvordan signalene endrer seg når man flytter rundt på rutere og Mesh-løsninger. Kundene vil enklere kunne se forskjellen selv og tilpasse seg hvordan dekningen er avhengig av hvor i leiligheten man befinner seg.

– Hvis vi fysisk kan se ved hjelp av grønne stolper at dekningen er mye bedre i det ene hjørnet av stua sammenlignet med det andre, kan vi tilpasse hvor vi plasserer utstyret eller hvor man oppholder seg når man bruker nettet sitt, sier Svendsen. – Dette er bare begynnelsen på hvor utvidet virkelighet kan ta oss, og vi gleder oss til å utforske mulighetene.

Hva er utvidet virkelighet?

Utvidet virkelighet (engelsk: augmented reality) er en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel ved bruk av grafikk og lyd. Dette ekstra laget med informasjon erstatter ikke virkeligheten, men utvider den på en eller flere måter og gir et større bilde.

Om BadVR:
BadVR | About Us

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge