Gå videre til innhold
Telias mobilnett på nasjonaldagen: Facebook og Snapchat mest brukt

Pressemelding -

Telias mobilnett på nasjonaldagen: Facebook og Snapchat mest brukt

Første normale 17. mai på tre år flokket nordmenn seg sammen for å feire, og trafikken i Telias mobilnett gikk varm. Med ny 5G og enda bedre 4G over store deler av landet var kapasiteten og hastigheten svært god, og de mest brukte appene var Facebook og Snapchat.

Med strålende vær over store deler av landet og en befolkning som skulle ta igjen for to års feiring og dele gleden over 17. mai, var det store ansamlinger av mennesker rundt om i Norge. Kapasiteten i Telias nett var god, og den ekstra trafikken bød ikke på noen problemer for folk i går:

– Mobilen er selvfølgelig også med oss på nasjonaldagen, og når vi nå endelig kunne feire dagen som normalt uten pandemirestriksjoner, ser vi at mange har valgt å holde kontakt med familie og venner via mobilen. Vi vil gjerne dele våre opplevelser med hverandre, og det gjør vi enkelt med mobiltelefonen, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – Siden 2020 har vi modernisert nettet i de store byene og rundt omkring i landet med 5G og enda bedre 4G, noe som gir gode kundeopplevelser med svært god kapasitet og høye hastigheter i mobilnettet. Det ga gode resultater også i går, på en dag der svært mange mennesker er samlet på samme sted.

Telias oversikt over de mest brukte appene viser at Facebook og Snapchat er de som gikk varmest på nasjonaldagen, etterfulgt av Facebook Messenger:

Topp 10 app-bruk 17. mai:

1. Facebook

2. Snapchat

3. Facebook Messenger

4. iCloud

5. Google search

6. Google Play store

7. WhatsApp

8. Apple store

9. iTunes

10. YouTube

Ekstrem økning i databruk

Med desidert flest mennesker i Oslo på 17. mai, har Telia gjort en egen analyse for hovedstaden. Den viser at folk var tilbake i Oslo sentrum for fullt, med finstasen på og god stemning:

– Vi ser en ekstrem økning i databruk og mange ganger flere samtaler sammenlignet med en vanlig dag. Tallene våre viser at trafikken i mobilnettet i Oslo i går var større enn noen gang tidligere, og svært store folkemengder befant seg i sentrum uten at det gikk utover kapasiteten i nettet. Alle fikk ringt og alle fikk hentet barna på Rådhusplassen ved togets slutt, sier Svendsen.

Telia har laget en oversikt over mobiltrafikken som følger Karl Johan oppover til slottet langs ruten til barnetoget, samt sidegatene rundt Karl Johan:

– Totalt ble det brukt 3,7 TerraByte med data. Dette er for eksempel tre ganger mer enn lørdag 15. mai i samme område. Nedlasting står for 60 prosent, og opplasting for 40 prosent. Folk sender utrolige mengder data, for eksempel via Facebook og Snapchat, forteller Svendsen.

  • Totalt ble det satt opp 178 254 samtaler, sammenlignet med 15. mai hvor det var 27280 i samme område.
  • Totalt gjennom hele 17. mai ble det registrert 279 845 mobiltelefonbrukere i Telias nett i dette området.
  • Det var mest trafikk i området mellom kl 12 og 13. I dette tidsrommet blir det registrert 77338 nye brukere i dette området, noe som er klart mest
  • Flest utenlandske besøkende i Telias nett var det fra Tyskland, Sverige, Danmark, Frankrike, USA og Polen.
  • Totalt 11 041 973 datasesjoner ble satt opp, sammenlignet med 2 898 195 datasesjoner 15. mai. Datasesjon tilsvarer det å starte surfing på mobilen.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge