Gå videre til innhold
Telias ti tips for et lengre liv for mobiltelefonen

Pressemelding -

Telias ti tips for et lengre liv for mobiltelefonen

Livet til en smarttelefon er i snitt rundt tre år. Deretter påvirkes batteritiden og programvareoppdateringene blir færre. Det er også da mange velger å bytte til en ny eller bedre utstyrt mobil. Telia har ryddeknepene som gir mobilen lengre liv.

Ved å rydde opp i mobilen oftere forlenges levetiden, men de færreste av oss tar oss tid til å gjøre det. Mange vet heller ikke hva som skal til, eller de tror det tar for lang tid. Her er Telias ti tips som gir mobilen din et nytt, bedre og lengre liv:

1. Ta en helsekontroll
Etter å ha brukt mobilen flittig over lang tid er det flere grep som kan være nødvendige å ta, og ved hjelp av apper og innebygde funksjoner kan du kontrollere hvordan din mobil har det. Batteriet kan du for eksempel sjekke i telefonens innstillinger – der kan du også se hvor mye av den interne lagringen i telefonen som er brukt.

2. Godta oppdateringer
Alltid godta og last ned siste oppdateringer til telefonen, både fra leverandøren og fra mobiloperatøren.

3. Rydd i ditt digitale liv
Noen ganger rydder vi i kjeller, loft, boder eller i vårt overfylte garderobeskap for å gjøre plass, og noen ganger må vi gjøre det samme på mobilen. Hvis du har tusenvis av bilder, filmer og dokumenter samlet i en haug, spar på favorittene og lagre dem trygt i skyen.

– Mobilen er jo både en del av livet og jobben, men det er ikke alltid synlig hvor mye man faktisk samler opp digitalt. Det er verdt å ta en opprenskning, fordi du da får både mer plass og ytelse i telefonen din, forteller Siv Færø, ansvarlig for salg og kanalstyring for privatmarkedet i Telia. – Det er også lurt å bruke skytjenester hvis du er i ferd med å slippe opp for lagringsplass på mobilen.

4. Gjør samtalekvaliteten enda bedre
I dag kan du med noen enkle innstillinger få raskere samtaleoppkobling, bedre dekning og HD-kvalitet. Om mobilnettet krangler kan du også ringe via tilgang til WiFi. Sørg derfor for at VoLTE og WiFi-samtaler er aktivert på mobilen. Det gjør du i telefonens innstillinger. Du kan også slå flymodus av og på hvis du har utfordringer med talekvalitet.

5. Kast utkast
Klager barna på for lite lagringsplass? Da kan det være på tide å rydde litt i apper som produserer innhold, for eksempel TikTok, som kan være en skikkelig lagringsplasstyv. Be barna dine rydde i ”drafts”, altså utkast, til videoer som de har lagret på mobilen – dette frigjør mange megabyte.

– Lagre all data i skyen også, slik at ikke alle favorittklipp og andre filer forsvinner med mobilen hvis ulykken skulle være ute. Slå på sikkerhetskopiering i bakgrunnen, så er du sikker på at ditt og barnas digitale liv er i trygghet, sier Færø.

6. Slett gamle apper og parede enheter
Over tid kan listen over parede enheter via Bluetooth bli lang, samtidig som det kan finnes en overflod av slettede apper. Rens de enhetene du ikke kobler deg opp på daglig og slett apper og konti du ikke lenger bruker.

7. Spar batteriet – og husk powerbank!
Skru ned på lysstyrken – det hjelper dessuten for øynene – og aktiver strømsparemodus. Har du dårlig batteri på mobilen, husk å ta med powerbank på tur i sommer. Da har du litt mer å gå på.

8. Beskytt telefonen din
Husk skjermskytter og deksel, så trenger du ikke bekymre deg. Du kan også tegne egen skjermforsikring. Tenk også på å beskytte telefonen din mot både sol og vann – ikke la den ligge i solen og unngå at den får vannskader.

9. Backup, backup, backup!
Husk å ta automatisk backup av telefonen din slik at innholdet enkelt kan overføres til en eller brukt telefon om uhellet skulle være ute. Du vil vel ikke risikere å miste feriebildene dine, eller alt annet du har lagret på telefonen?

10. Pant, reparer eller bytt til en bedre utstyrt mobil
Har du testet alle tips, men merker at mobilen har gjort sitt? Fremfor å la den ligge og samle støv en skuff, lever den inn for reparasjon og gjenbruk, eller gjenvinning, avhengig av telefonens stand.

Ifølge to ulike undersøkelser har vi cirka 10 millioner gamle telefoner som ikke er i bruk rundt omkring i de norske hjem. Vi tar imot brukte mobiler i våre butikker uansett hvor i livssyklusen den befinner seg for kunden, enten den er brukbar eller ikke. Ingen mobil skal gjemmes bort, og alle kan gjenbrukes eller gjenvinnes på en trygg måte, sier Færø. – Med Mobilpant får du en tilgodelapp du kan bruke på å kjøpe ny mobil eller tilbehør. Trenger du ny mobil, men ønsker å spare kan du dessuten benytte deg av ordningen vår LIKE FIN. Mange er opptatt av bærekraft, og da er det å kjøpe en brukt telefon et godt alternativ. Å kjøpe brukt er dessuten bra for lommeboken, og lavere priser for topp moderne mobiler gjør det mulig for flere å oppleve ny mobilteknologi.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Pressekontakt

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 975 19 420

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett, mobil og smart hjem-teknologi. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge