Gå videre til innhold
Telias unike system redder liv

Pressemelding -

Telias unike system redder liv

Hver dag hele året bistår Telia Hovedredningssentralen og Politiet i deres redningsarbeid. Det gjelder i høyeste grad i påsken. Et spesielt sporingssystem gjør det mulig å lokalisere savnede personer nesten helt nøyaktig. Det bidrar til å redde mange liv.

Telia har etablert en egen døgnbemannet redningsvaktgruppe som er på vakt 24 timer i døgnet, 365 dager i året. I snitt er de med på å redde ett liv hver eneste dag.

– Når Hovedredningssentralen får inn melding om at for eksempel en skiløper er savnet i fjellet gjør de en vurdering om det er fare for liv og helse, og om det kan foretas en sporing av savnedes mobiltelefon, forteller Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge. – Vi plikter å hjelpe med absolutt alt vi kan, og i slike situasjoner bistår vi med sporing av telefonen til personen som er savnet. Det eneste som gjelder er å hjelpe den personen som er i nød.

Telia alene med å tilby triangulering

I dette viktige arbeidet er Telia den eneste telekomoperatøren i Norden som aktivt benytter såkalt triangulering. Dette gjøres ved at Telia henter ut referansepunkt fra tre forskjellige basestasjoner og regner ut antatt posisjon til den savnede med hjelp av gode støtteverktøy. Telefonen til den savnede kan lokaliseres ned til noen hundre meters radius, som er stor forskjell fra tidligere, da søkeområdene var flere kvadratkilometer store.

– Tid er som regel en kritisk faktor ved leteaksjoner, og derfor kan mer nøyaktig bistand til nødetater være avgjørende for om den savnede finnes i live eller ikke. I mange år har vi sett slikt bli gjort i løpet av sekunder på filmer og TV serier, men i virkeligheten er det ganske komplisert og krever god teknisk kompetanse og gode verktøy, forklarer Svendsen. – Vi er rett og slett blitt svært gode på å søke opp folk veldig nær der de faktisk er. I all beskjedenhet kan vi faktisk si at vi er best i Norge.

Flyvende basestasjon

Siden slutten av 2019 har Telia også jobbet tett med redningshelikopteret med det som kalles flyvende basestasjon. Dette blir brukt i søk i fjellområder, på vidda, i skogområder – eller andre steder hvor det er vanskelig å komme til med letemannskap. Svendsen forteller:

– Vi markerer på kart hvor telefonen befinner seg. Deretter flyr helikopteret ut til dette området. Når helikopteret kommer i nærheten av den savnedes telefon hekter telefonen seg på denne basestasjonen og redningshelikopteret kan lese av posisjonen ned til 25-40 meter radius. På denne måten kan leteaksjoner som tradisjonelt hadde tatt mange timer avsluttes i løpet av kort tid.

Husk mobiltelefonen i påsken

I påsken er det mange som legger ut på lange skiturer på fjellet og i skogen. Det er fort gjort å gå seg vill og ikke finne tilbake, man kan bli overrasket av dårlig vær eller man kan få skader som gjør at man ikke kan fullføre turen. Da kan mobiltelefonen redde liv. Hovedredningssentralen leder og koordinerer alle typer redningsaksjoner (land-, sjø- og luftredningstjeneste) i Norge.

– Vi i Telia er stolte av å kunne bistå, slik at redningsaksjoner kan løses så kjapt som mulig, sier Svendsen. – Skal du ut på tur, lad opp telefonen, og ha gjerne med ekstra powerbank. Husk de tre numrene til nødetatene, slik at du kan melde fra hvis du får problemer. Men selv om mobilen kan bidra til å redde liv, ikke bruk den som eneste sikkerhetsutstyr. Sunn fornuft og fjellvettreglene er viktige å ha med seg i tillegg.

Telias mobilvettregler:

  1. Ikke bruk mobilen som eneste sikkerhetsutstyr
  2. Meld fra hvor du går – og hold deg til planen
  3. Husk at det kanskje ikke er dekning overalt hvor du ferdes – det er ikke sikkert du får gitt beskjed om ruteendring eller at du har gått deg bort
  4. Start turen med fulladet telefon og ha med ekstra batteri/powerbank. Ikke bruk mobilen unødig – spar på batteriet
  5. En kald mobil og powerbank utlades raskere – beskytt utstyret godt mot kulden ved å oppbevare det tett mot kroppen
  6. Hvis nettet til din mobiloperatør ikke fungerer kan du ringe nødnummer 112 via nettet til en annen operatør (hvis det fungerer). Slik gjør du det: Slå av mobilen og ta ut SIM-kortet, eller skru på mobilen uten å taste pinkode. Slå på mobilen og ring 112.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge