Pressemelding -
Telias vei mot null avfall: 70 tonn brukt utstyr etter 5G-moderniseringen sendt til gjenbruk og resirkulering
Telia er i mål med moderniseringen av mobilnettet, og selskapet er først i Norge med et landsdekkende 5G-nett. Alle basestasjoner har fått nytt nettverksutstyr, og det gamle har Telia sendt til gjenbruk eller gjenvinning. Så langt har 35 ulike land brukt nesten 2000 deler på nytt.
Telia har modernisert tusenvis av basestasjoner de siste årene, og alle har fått nytt utstyr som gir helt ny 5G og enda bedre kapasitet på 4G. Kunder over hele Norge kan nyte godt av fantastiske hastigheter, suveren dekning og et stabilt og sikkert mobilnett. Men hva skjer med gamle skap, kretskort, antenner, radioer, kabler og alle andre store og små deler som utgjør en basestasjon?
– I forbindelse med moderniseringen av mobilnettet vårt ble det store mengder utstyr som vi ønsket å behandle på en mest mulig bærekraftig måte. Vi har et mål om null avfall innen 2030. Derfor må gjenbruk og resirkulering stå høyt på agendaen i alt vi gjør, og det inkluderer selvfølgelig også 5G-moderniseringen, sier Camilla Watz Johannessen, leder for bærekraftsarbeidet i Telia Norge.
Telia har sendt 12 805 brukte utstyrsdeler etter 5G-oppgraderingen til TXO i Eskilstuna i Sverige. Det internasjonale selskapet er Telias gjenbruks- og gjenvinningspartner, og gjennom sine produkter og tjenester forlenger TXO levetiden til telekomutstyr betydelig. TXO skanner alt nettverksutstyr Telia har demontert, og deres system «i-JUDGE» avgjør om enhetene er i en slik stand at de kan legges på et lager for videresalg og gjenbruk, eller om de skal gjenvinnes.
– Av de 70 tonnene vi har sendt til TXO har vi selv brukt 622 deler på nytt i nettverket vårt, 1723 deler er videresolgt, og mer enn 8 000 deler er resirkulert. Totalt befinner deler fra vårt nettverk seg i 35 ulike land så langt, forteller Watz Johannessen.
Telia har satt en industristandard
Kelsie Raynes er Key Account Director i TXO og mener Telia har en lederposisjon i bærekraftsarbeid for telekomsektoren når det gjelder å forlenge levetiden for nettverksutstyr:
– Det har vært en glede å jobbe med Telia og deres bærekraftsarbeid, og samarbeidet har gjort det mulig for oss å sette en industristandard. Telia har hele tiden tenkt fremover og tatt ledelsen i å fremme bærekraftige løsninger for telekomsektoren. Deres bidrag går lenger enn å selge brukt utstyr i sirkulærøkonomien, de gjenbruker i tillegg eget utstyr og kjøper renoverte produkter fra TXO. Denne tilnærmingen gjør det mulig for Telia å vedlikeholde nettverket sitt på en miljøvennlig måte ved å forlenge levetiden samtidig som de minimerer avfall, sier hun. – Bærekraftig praksis blant operatører er på vei oppover. Når vi diskuterer med potensielle kunder og kunder som ønsker å ta i bruk mer bærekraftige tilnærminger til nettverkene sine, fremhever vi ofte Telia som et godt eksempel på beste praksis.
Related links
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.