Pressemelding -
Tidenes kundeflytting av norske mobilkunder
(Oslo, 25. november 2015) I løpet av det siste halvåret har om lag 300.000 mobilkunder takket ja til å bli NetCom-kunder. Disse kundene var tidligere kunder hos Tele2, som nå legges ned som merkevare i det norske mobilmarkedet.
I tråd med sammenslåingsavtalen mellom NetCom-eier TeliaSonera og Tele2 ble det besluttet at merkevaren Tele2 skulle legges ned i Norge i løpet av 2015. Sammenslåingen ble godkjent av konkurransemyndighetene i februar i år, og de første kundene som takket ja til å bli NetCom-kunde byttet SIM-kort og ble overført allerede i mai. De siste kundene ble overført i slutten av november.
- Dette har vært et veldig ambisiøst og komplekst prosjekt, og ikke minst har det vært en kritisk milepæl for integreringsarbeidet etter sammenslåingen. Jeg er svært godt fornøyd med resultatet og arbeidet til alle som har bidratt. Vi ønsker alle gamle Tele2-kunder velkommen til oss og vi kan love at de vil kunne surfe raskt og nyte godt av et topp moderne mobilnett med over 95 prosent befolkningsdekning på 4G, sier Abraham Foss, administrerende direktør i TeliaSonera Norge som eier NetCom.
Historisk kundeflytting i norsk kontekst
For NetCom har det vært et mål at endringen i kundeforholdet skulle oppleves enkelt for kunden. Kunden skal ha fått god hjelp underveis, enten det har vært på telefon, online chat, egne spørsmål og svar-sider eller videoer på nettet. Det har blitt sendt ut 563.000 brev, 122.000 telefonsamtaler har blitt besvart og 93 prosent av de tidligere Tele2-kundene har tatt i bruk sitt nye NetCom SIM-kort innen to uker etter at byttet har funnet sted.
- Vi gjorde en grundig jobb for å sikre at Tele2-kundene fikk tilbud om et abonnement hos NetCom som tilsvarte abonnementet og fordelene de hadde hos Tele2. I tillegg nyter kundene godt av de ekstra fordelene som NetCom kan tilby, som blant annet Spotify, superraskt 4G-nett og en landsdekkende butikkjede. Det eneste kundene har trengt å gjøre er å godkjenne overføringen til NetCom, og deretter bytte SIM-kort på et bestemt tidspunkt, sier Hanne Løvstad, direktør for NetCom privat.
- Tilbakemeldingene vi har mottatt fra kundene har stort sett vært positive, men vi forstår også at noen kunder ikke har ønsket å bytte selskap. Vi gleder oss til å ivareta og videreutvikle kundeforholdet til de som har valgt å bytte til oss, avslutter Løvstad, som tidligere var direktør for Tele2.