Pressemelding -
Fotball-VM ga økt mobildatatrafikk i Telia-nettet
Det er ingen tvil om at fotballfeberen også har kjørt mobilnettet varmt. Telia registrerte svært høy aktivitet i nettet under fotball-VM, der finalen mellom Frankrike og Kroatia var kampen som skapte mest trafikk.
– Mobilen er med oss overalt, og vi bruker den i stadig større grad til å få følge store begivenheter på, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Folk vil ha med seg det som skjer uavhengig av hvor de befinner seg, og med et godt mobilnett kan de det, selv om de ikke er i nærheten av en TV. Vi har merket en enorm økning i trafikk under fotball-VM.
I gjennomsnitt ble det avviklet nær 30 prosent mer trafikk i mobilnett enn det Telia opplever på en vanlig dag. Den nest mest populære kampen målt i mobilnettet var semifinalen mellom Kroatia og England, som faktisk var tilnærmet lik trafikken under selve finalen.
Og til tross for at nordmenn er godt ut i ferietiden var mobiltrafikken i Telias 4G-nett under finalen på hele 86 prosent av all mobildatatrafikk.
– Det viser at 4G-nettet vårt dekker hele landet og når ut til feriefolket enten de surfer på hytta eller i byene, sier Jamne.
Nordmenn ser i økende grad på TV via mobilen og nettbrettet
– Store sportsbegivenheter gir store utslag i trafikken i Telias mobilnett, som for eksempel siste dag av sykkel-VM i Bergen i september i fjor, forteller Jamne. – Allerede nå ser vi at også Tour de France sørger for en økning i bruken av mobildata i nettet vårt, selv om det ikke er på nivå med Fotball-VM. Det blir spennende å se om det utvikler seg etterhvert som vi nærmer oss de avsluttende etappene!
Topp 10 kamper i Telias nett:
1. Fra – Kro (Finale) 39.86 TB
2. Kro - Eng (Semifinale) 39.73 TB
3. Bra - Bel (Kvartfinale) 38.63 TB
4. Fra - Bel (Semifinale) 38.38 TB
5. Rus - Kro (Kvartfinale) 38.20 TB
6. Sve - Eng (Kvartfinale) 37.59 TB
7. Col - Eng (1/8-finale) 37 TB
8. Cro - Dan (1/8-Finale) 36.64 TB
9. Uru - Por (1/8-finale) 36.23 TB
10. Bel - Eng (Bronsefinale) 35.28 TB
Emner
--
Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.
Telia, The New Generation Telco