Gå videre til innhold
Abraham Foss, administrerende direktør i TeliaSonera Norge
Abraham Foss, administrerende direktør i TeliaSonera Norge

Pressemelding -

Norges raskeste mobilnett med 95 prosent 4G-dekning

(Nydalen, 12. november 2015) NetComs 4G-nett er Norges raskeste, og 95 prosent av befolkningen har nå tilgang. Neste år fortsetter utbyggingen med hundretalls nye basestasjoner og kraftig økning i 4G+-dekningen. Resultatet vil være en enda bedre kundeopplevelse med forbedret dekning og kapasitet, både på tale og mobildata.

– Vi har hatt en fantastisk utvikling på 4G-dekning det siste halvannet år, og fra at halve befolkningen hadde tilgang i mars 2014 kan 95 prosent nå surfe på vårt 4G-nett, forteller Abraham Foss, administrerende direktør i TeliaSonera Norge som eier NetCom. – Men vi vil aldri slutte å bygge ut nettet vårt, og med en svært ambisiøs plan for videre utbygging vil stadig flere nordmenn få tilgang til vårt 4G-nett neste år og i årene fremover.

Bare i år vil NetCom sette på lufta 1500 4G-basestasjoner, og neste år vil selskapet bygge et hundretalls helt nye basestasjoner og oppgradere tilsvarende antall basestasjoner med ny teknologi på 4G og 4G+.

NetCom bygger morgendagens datanett 

– Mobilnettet er kjernen for all vår virksomhet. Vi skal fortsette å bygge der hvor folk bor og der de ferdes, enten det er hjemme i stua, på vei til jobb eller venner, på hytta eller på joggetur i utmarka. Vi bygger morgendagens nett som er tilpasset nordmenns mobilvaner og datasurfing, sier Foss.

NetCom vil ta i bruk flere frekvenser på hver basestasjon for å kunne tilby alle sine kunder den beste hastigheten og den beste dekningen, uansett om de bor i byer eller mindre sentrale strøk. – Som et eksempel har vi nå begynt å benytte indrefileten av de lave frekvensene også i de store byene, noe som vil bedre både innendørsdekningen og kapasiteten for våre kunder betydelig, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i TeliaSonera Norge.

Når TeliaSonera oppgraderer til flere frekvensbånd gir det ikke bare mulighet for 4G+, det gir også bedre kapasitet og høyere hastigheter for alle med 4G-telefon. Det vil også bedre dekningen, spesielt innendørs, og sikre at kundene alltid blir værende på 4G når de surfer på mobilen.

– Det betyr at alle våre kunder, fra NetCom, One Call, Chess eller MyCall, kan benytte seg av Norges raskeste mobilnett når de surfer på 4G-nettet og ser på YouTube, Netflix, NRK eller chatter og poster på sosiale medier. Det er ingen tvil om at vi har det raskeste nettet med god kapasitet, og flere uavhengige brukertester bekrefter dette, sier Hillestad.

Nordmenn er avhengig av mobiltelefonen

En fersk befolkningsundersøkelse fra Norstat svarer over halvparten av alle nordmenn at de ikke klarer seg uten mobiltelefonen mer enn ett døgn. – Mobilteknologien kan gjøre fantastiske ting og smarttelefonen er i ferd med å bli viktigere enn lommeboka. Alt du vil vite, alt som er moro, alle du vil høre fra og alle du snakker med. Du har hele verden i hånden. Du kan styre strømmen i hjemmet ditt, få beskjed om når du bør bytte tannbørste, sette i gang vaskemaskinen og få de beste tilbudene rett i lomma når du lander i en ny by, avslutter Abraham Foss.

Emner

Kategorier

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000
Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Jubler for andre året på rad: Telia-nettet er best i Norge, også i 2017.

​Telia har Norges beste mobilnett for andre år på rad

For andre år på rad har Mediehuset TEK.no presentert Norges største uavhengige dekningstest av norske mobilnett, og resultatene viser også i år at Telia har landets beste mobildekning. Årets test er tidenes mest omfattende.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge