Pressemelding -
Sporveien først i Europa til å styre T-banen over mobilnettet – det skjer over Telias nett
Sporveiens nye og innovative signalsystem er det første i Europa som styres via mobilnettet, og markerer et teknologiskifte. Den trådløse kommunikasjonen til signalsystemet går over Telias mobilnett, og deler av Lambertseterbanen kjører nå på nytt system. Innen 2030 vil hele Oslos T-banesystem være migrert over til ny teknologi.
– Vi gratulerer Sporveien med nytt signalsystem, og er veldig stolte av det innovative samarbeidet med Sporveien og Siemens Mobility, sier Morten Karlsen Sørby, fungerende administrerende direktør i Telia Norge. – Så vidt vi vet er det bare én annen metrolinje i verden, nemlig i New York, der mobilnettet brukes som en del av signalsystemet. Det setter store krav til tilgjengelighet og tjenestekvalitet i mobilnettet, og vi er definitivt klare til å levere.
Telia jobbet sammen med Sporveien rundt løsningsdesign i flere år før avtalen ble signert i 2020. Siden da har Telia bidratt med utvikling, bygging og testing av systemet sammen med Siemens Mobility. Nå er prosjektet med nytt signalanlegg i havn, og fra i dag kjører T-banen fullt rutetilbud på strekningen mellom Brattlikollen og Bergkrystallen med nytt signalsystem CBTC, Communication-Based Train Control, levert av Siemens Mobility.
En viktig del av det nye signalsystemet er kommunikasjonen mellom styringssystemet og togene, og denne kommunikasjonen går gjennom Telias mobilnett. Andre signalsystemer bygger gjerne på et dedikert WiFi-nett til denne type kommunikasjon, mens Sporveiens innovative valg om å benytte et kommersielt mobilnett gjør det betydelig mer kostnadseffektivt.
Flere avganger og bedre trafikkstyring
Det er det samme mobilnettet som passasjerene bruker ombord som også styrer togene. Tjenesten er imidlertid spesialtilpasset Sporveiens behov for sikkerhet, pålitelighet og ytelse og overvåkes døgnkontinuerlig. Det nye signalsystemet legger blant annet til rette for flere avganger og bedre styring av trafikken.
– Uten et velfungerende signalsystem kan ikke T-banen kjøre i det hele tatt, så dette arbeidet er ekstremt viktig for Oslos innbyggere. Ikke bare bytter vi ut teknologi som har passert sin levetid, vi skal også hente ut ekstra gevinster i form av hyppigere avganger og økt kapasitet i årene som kommer, sier konsernsjef Birte Sjule i Sporveien.
Signalsystemet som byttes ut ble installert da T-banen åpnet til Bergkrystallen og Grorud i 1966. Det har fungert godt, men preges nå av et økende antall feil og sårbarheter over tid. Et nytt signalsystem er avgjørende både for å øke kapasiteten i T-banenettet og for å kunne kjøre tog på Fornebubanen når den står ferdig i 2029/2030.
– Dette er virkelig en merkedag, og vi er utrolig stolte over at vår mobilteknologi kan brukes på noe som har en stor påvirkning på så mange menneskers hverdag, sier Lena Lundgreen, direktør for Telias bedriftsmarked. – Sporveien er avhengig av svært høy kvalitet og sikkerhet for å kunne frakte folk i Oslo og Bærum dit de skal både trygt og på tiden, og at vi blir valgt som leverandør er en stor tillitserklæring.
Datalink-tjenesten Sporveien benytter er en del av Telia Companys Enterprise Mobile Network (EMN)-portefølje. Denne porteføljen tilbyr teknologier for den økende etterspørselen etter avanserte og tilpassede tilkoblingsløsninger for industrielle behov. Dette er administrerte tjenester med individuelle serviceavtaler, og er et viktig premiss for å muliggjøre kundenes digitaliseringsprosesser.
– Sporveiens løsning er et godt bevis på mulighetene som finnes innenfor mobilteknologi og de kundespesifikke løsningene vil tilbyr gjennom vår EMN-portefølje, sier Lundgreen.
Fakta: Det nye signalsystemet for T-banen i Oslo
- Sporveien skal erstatte eksisterende signalsystemer med ett nytt signalsystem, basert på CBTC-teknologi. CBTC står for Communication Based Train Control, eller kommunikasjonsbasert togstyring. Dette er et moderne heldigitalt system som styrer og sikrer T-banetrafikken. Systemet er basert på trådløs kommunikasjon mellom tog og infrastruktur.
- Teknologien gjør det blant annet mulig å kjøre med kortere avstand mellom T-banetogene. Det gjør at trafikken flyter jevnere og raskere. Teknologien legger til rette for flere og mer presise avganger enn det som er mulig med dagens signalsystem.
Emner
Kategorier
--
Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.
Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 1400 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.
Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.
Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.
Vi er Telia. Norges største utfordrer.