Pressemelding -
Telia bidrar til debatt om ansvarlig gaming - generasjonsgap i synet på online spill
Telia Company har publisert en rapport der 15-åringer deler sine synspunkter på gaming og hva de ønsker at voksne skal vite om det å spille online. Ungdommer i syv nordiske og baltiske land har uttrykt seg gjennom animasjonsfilmer, og Telia har laget en guide for foreldre som ønsker å hjelpe barna til å spille på en ansvarlig måte.
Gaming tar stadig større plass i barn og unges liv: 82 prosent av barna som deltok i studien som ble utført av Telia Company Children’s Advisory Panel (CAP), spiller online spill, hvor 1 av 4 gjør det ofte. Nesten halvparten av guttene beskriver seg selv som hyppige spillere, og 3 av 4 av guttene ser på e-sportskonkurranser.
Barn synes spill har en positiv innvirkning på livet og hverdagen deres. Gaming er en kilde til underholdning, noe som muntrer dem opp, et utløp for kreativitet og en måte å få nye venner på. Gaming har også viktige fordeler på sikt, og 64 prosent av barna som spiller mener det lærer dem andre ferdigheter, som engelsk, strategisk tenking og kreativitet.
600 barn har deltatt på CAP-workshops og har laget animasjonsfilmer med Plotagon animasjonsverktøy. De produserte 159 animasjonsfilmer fordelt på fire temaer: det beste og verste med spill, grunner til ikke å spille og spillets rolle i deres liv.
Bevisst risiko og på jakt etter foreldrenes forståelse
Til tross for det stort sett positive synet på spilling, er CAP-barna godt klar over risikoen. De vet av erfaring at spill kan være en kilde til konflikt, og overdreven spilling kan også påvirke sosiale relasjoner og helse. Barna er også bevisst hvor vanskelig det kan være å finne balansen mellom spill og skolearbeid.
Barna uttrykte dessuten en frustrasjon over den manglende forståelsen fra foreldre om spill og e-sport. Foreldre i filmene blir for det meste fremstilt som nedlatende og strenge ettersom de prøver å stoppe tenåringene sine fra å spille. En av filmene viser dessuten hvorfor noen barn velger å avstå fra å spille.
– Et tydelig tema i CAPs resultater i år er generasjonsgapet når det gjelder holdninger til spill. Barns budskap til foreldrene er at spill er en vanlig hobby, akkurat som tradisjonell idrett eller andre fritidsaktiviteter, sier Anne Larilahti, leder for bærekraft i Telia Company. – Dette viser hvorfor det er så viktig å lytte til barns egne perspektiver på deres digitale liv.
Ved siden av CAP-resultatene har Telia Company og Redd Barna Finland laget en guide som skal hjelpe foreldre og omsorgspersoner til å støtte barn i ansvarsfullt spill og delta i diskusjoner om online spill og e-sport.
Tar stilling til ansvarlig gaming
Telia Company fortsetter å øke sitt engasjement innen e-sport og gaming. I Norge er Telia hovedsponsor av esportligaen, som nå heter Telialigaen. Sammen med Redd Barna Finland har Telia Company utviklet en guide med veiledende prinsipper for ansvarlig gaming. Telia Company forplikter seg til å fremme integritet, fair play og inkludering, å overholde aldersgrenser for å beskytte mindreårige mot upassende innhold, og til å gi like muligheter i spill. Å fremme barns rettigheter og sikkerhet, og en balanse mellom spill og andre aspekter av livet, er et annet prinsipp som skal følges i Telia Company sine spillrelaterte aktiviteter.
------------
Children’s Advisory Panel (CAP) er et initiativ fra Telia Company i samarbeid med World Childhood Foundation, analyseselskapet IPSOS, lokale barnerettighetsorganisasjoner og skoler i syv land på tvers av Norden og Baltikum. CAP ble skapt for å bedre forstå barnas egne perspektiver på internett og det digitale livet ved å lytte til dem via kvalitative metoder og samhandling.
De tre eksemplene på filmer barna har laget ligger også som vedlegg.
Barn og gaming: Guide til foreldre (på engelsk)
Telia Company’s veiledende prinsipper for ansvarlig online spilling
World Childhood Foundation https://childhood.org/
Emner
Kategorier
--
Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.
Telia, The New Generation Telco