Gå videre til innhold
Foto: Mikita Karasiou
Foto: Mikita Karasiou

Pressemelding -

​Telia-nettet 17. mai: dobling i bruk av Instagram, Snapchat og WhatsApp

Trafikken i Telias nett på nasjonaldagen oversteg fjoråret, og størst økning ser man i bruken av Instagram, Snapchat og WhatsApp. Nordmenn deler bilder, opplevelser og inntrykk via mobilen som aldri før, også ved hjelp av mer tradisjonelle kanaler som SMS og MMS.

Telias ferske statistikk over nordmenns bruk av mobiltelefonen på nasjonaldagen sammenlignet med fjoråret viser at Telias kunder brukte 15 prosent mer mobildata i år. Det er spesielt Snapchat, Instagram og WhatsApp som er populære kanaler, som alle ser en dobling av bruk.

– Mobilen er en selvsagt følgesvenn også på nasjonaldagen, og kanskje spesielt i år hadde vi et større behov for å dele bilder i sosiale medier og kjenne på en følelse av fellesskap på en veldig annerledes feiring av 17. mai, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge. – Vi ser at nettet går varmt gjennom hele dagen, men toppen kom mellom klokken 22 og 23, da det strømmet cirka 88 gigabit per sekund gjennom Telia-nettet.

Det ble lastet ned totalt cirka 484 TB med data 17. mai 2020, sammenlignet med 420 TB året før. Det er en økning på 15 prosent.

Mens databruken gikk opp, registrerte Telia en liten nedgang i antall sendte SMS og MMS. Antall sendte MMS gikk ned fra 745 368 i 2019 til 670 470 i år, en nedgang på 10 prosent. Nedgangen i antall sendte SMS var på over 18 prosent, fra 13.160.497 i 2019 til 10.690.846 i 2020.

– Men SMS og MMS lever fortsatt i beste velgående, og det er litt morsomt at vi faktisk sender flere MMS på 17. mai enn på nyttårsaften, mens det er omvendt for SMS, forteller Kaalen. – Det er også interessant å notere seg at Teams-trafikken, som har skutt i været siden 12. mars, fikk hvile i går, men fikk seg et voldsomt oppsving igjen i morges.

Emner

Kategorier


--

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Ellen C. Scheen

Ellen C. Scheen

Informasjonssjef +47 465 00 000

Relatert innhold

Ny 17. mai-rekord: Telias ferske statistikk over hvordan nordmenn brukte deres mobilnett på nasjonaldagen viser en økning i bruk av mobildata på nesten 25 prosent sammenlignet med fjoråret.

Nasjonaldagen skapte rekord i Telia-nettet

Trafikken i Telia-nettet nådde nye høyder 17. mai. Nordmenn ivrer etter å dele opplevelser fra flagg, faner og feiring på sosiale medier som Snapchat og Instagram. Tromsø var byen hvor det ble brukt mest data per innbygger mens Hedmark og Oppland lå på topp blant fylkene.

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 000 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge

Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge