Gå videre til innhold
Telia og Norsk Folkehjelp: Ny mobilteknologi kan redde liv

Pressemelding -

Telia og Norsk Folkehjelp: Ny mobilteknologi kan redde liv

I samarbeid med Telia tester Norsk Folkehjelp et unikt konsept bestående av lette, mobile basestasjoner som skaper mobildekning i et avgrenset område hvor det normalt ikke finnes dekning. Det gir blant annet effektiv kommunikasjon til Norsk Folkehjelp sine mannskaper når de er ute på viktige søk- og redningsoppdrag.

– Telia har samarbeidet med Norsk Folkehjelp over lengre tid innen ulike kommunikasjonsløsninger, og vi synes det er veldig gøy å ta i bruk ny teknologi i fellesskap, sier Jon Christian Hillestad, direktør for bedriftsmarkedet i Telia Norge. – Konseptet med lette, mobile basestasjoner er opprinnelig testet og utviklet sammen med Forsvaret, men vi ser at det samme utstyret har stor verdi også for andre formål, slik som i søk- og redningsoppdrag hvor det ofte er dårlig eller manglende mobildekning.

Konseptet som Norsk Folkehjelp sin lokalavdeling i Nesset i Møre og Romsdal tester består av en mobil basestasjon som kan settes opp hvor som helst. Basestasjonen er videre koblet til Telias kjernenett via lavbanesatellitter. Gjennom den mobile basestasjonen kan man kan enkelt skape mobildekning i områder der mobilnettene ikke er utbygd, eller gjenopprette dekning ved utfall, for eksempel ved ekstremvær eller naturkatastrofer.

Møter fremtidens hendelser

– Vi i Norsk Folkehjelp Nesset har de siste årene jobbet målrettet med å utvikle oss for å kunne møte fremtidens hendelser på en god måte i både akuttfase som redningsressurs og som støtteressurs under langvarige hendelser for etater, kommune og fylke, sier Kristoffer Christiansen, operativ leder i Norsk Folkehjelp Nesset. – Vårt beredskapsområde strekker seg fra fjord til fjell, og fra by til øde fjellområder, og ofte opererer vi i områder hvor det hverken finnes dekning for nødnett eller mobiltelefon. Da er denne type løsninger helt avgjørende, og konseptet har hittil levert over all forventning.

Lokalavdelingen dekker videre et område i Møre og Romsdal med mange mindre lokalsamfunn og små bygder i trange fjorder eller mellom høye fjell. Disse er ekstra utsatt ved ekstremvær og naturkatastrofer, og ofte med bortfall av mobildekning som konsekvens.

– På sikt kan vi raskt og enkelt gi lokalsamfunn midlertidig mobildekning hvis ordinær infrastruktur knyttet til mobilkommunikasjon har falt ut, forklarer Christiansen.

Telia er også godt fornøyd med resultatene så langt:

– Konseptet har vært testet av Norsk Folkehjelp siden i fjor sommer, og erfaringene er veldig positive. Mobilnettene benyttes allerede til søk etter savnede personer, og med utvidet dekning som dette konseptet gir vil sjansene for å bli funnet øke ytterligere, sier Henning Huuse, forretningsutvikler innen 5G hos Telia Norge. – I tillegg finnes det mange andre bruksområder. Vi ser for oss å kunne tilby konseptet som et produkt i vår portefølje av dekning som tjeneste for kortere eller lengre oppdrag, og opplever allerede stor interesse fra mange potensielle kunder.

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Daniel Barhom

Daniel Barhom

Informasjonssjef +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge