Gå videre til innhold
En bra start på året for Telia Norge

Pressemelding -

En bra start på året for Telia Norge

Telia Company presenterer i dag resultater for første kvartal 2024, inkludert tall for Telia Norge.

Kommentarer til Telia Norges resultat fra administrerende direktør Stein-Erik Vellan:

Norges første nasjonale 5G-nett på plass i 2024

– Vi har fått en bra start på det nye året, og jeg er fornøyd med resultatene alle våre dyktige kollegaer leverer, sier Vellan. – Økonomisk trygghet står høyt på dagsorden for alle våre kunder og i hele Norge, og selv om ikke vendepunktet i økonomien har vist seg tydelig ennå så er det ingen tvil om at den robuste internettinfrastrukturen vi bygger bidrar til å holde samfunnshjulene i gang.

- Vi har utfordret hele markedet med vår 5G-utbygging, og har investert millardbeløp hvert år siden oppstarten noen år tilbake. Allerede nå har mer enn 9 av 10 nordmenn tilgang til 5G fra Telia, og målet vårt er fortsatt at Telia skal levere Norges første nasjonale 5G-nett i 2024, fortsetter Vellan.

Andre høydepunkter fra første kvartal inkluderer ny og utvidet avtale med Viaplay som gjør at Telia kan tilby ett av markedets beste Premier League-tilbud til sine kunder, i tillegg til masse annen sport, filmer og serier som de kan se på Telia Play både i og utenfor hjemmet på ulike enheter.
- Sammen med Norsk Folkehjelp har vi vist at mobilteknologi kan redde liv ved bruk av lette, mobile basestasjoner som skaper dekning i avgrensede områder. I tillegg har Skatteetaten og andre vist oss tillit gjennom å bli bedriftskunder av oss, forteller Vellan.

Digital kriminalitet er et alvorlig samfunnsproblem

Undersøkelser Telia har gjort viser at veldig mange private og offentlige virksomheter er bekymret for datasikkerhet og cyberangrep. Samtidig opplever stadig flere nordmenn forsøk på digital svindel og kriminalitet gjennom enten e-post, telefonsamtaler, meldinger eller på nettet. Telia jobber kontinuerlig for å begrense de kriminelles muligheter, og stoppet blant annet 44 millioner angrep fra å nå norske mobilkunder i fjor og ni millioner i første kvartal.

– Digital kriminalitet og svindel er et alvorlig samfunnsproblem, enten det gjelder virksomheter eller privatpersoner. Norge er et tillitsbasert samfunn, men det gjør oss også sårbare hvis vi ikke er varsomme og utviser sunn skepsis, sier Vellan. – Vi stopper stadig flere svindelforsøk og dataangrep fra å nå våre kunder, men selv om vi samarbeider godt med myndigheter og andre operatører vil det alltid være mange angrep som ikke blir stoppet. De kriminelle blir stadig mer profesjonelle i sine metoder, og det gjør oss ekstra sårbare som samfunn når vi samtidig vet at over 600.000 nordmenn sliter med å henge med i den digitale hverdagen.

God økonomisk utvikling

De økonomiske resultatene for første kvartal viser vekst i både inntekter og justert driftsresultat mot samme periode i fjor.

– Vi fortsetter å levere gode økonomiske resultater drevet av vekst i mobilinntekter og et forbedret driftsresultat sammenlignet med fjoråret. Til tross for noen endringer i rammevilkår klarer vi å utjevne dette med god kostnadskontroll. Vi har en stabil kundemasse og ARPU-utvikling, og fremover ser vi frem til å utfordre markedet ved å lansere nye produkter og tjenester som vil komme våre kunder til gode, avslutter Vellan.

Finansielle nøkkeltall Telia Norge første kvartal 2024:

Telia Norge, MNOK

Q123

Q223

Q323

Q423

Q124

Mobile Service revenue

2 089

2 162

2 301

2 213

2 191

Fixed Service revenue

966

972

969

950

949

Total revenue

3 639

3 714

3 871

3 774

3 663

EBITDA, adjusted

1 620

1 745

1 937

1 710

1 717

Subscriptions ('000)

Mobile*

2 383

2 407

2 440

2 340

2 355

Telephony

14

13

14

14

13

Broadband

501

502

503

499

492

TV

484

481

480

474

466

ARPU

Mobile post-paid

286

295

299

294

294

Mobile pre-paid

145

138

170

142

144

Mobile blended

268

275

282

275

275

Broadband

252

247

248

246

249

TV

286

301

298

292

300

* Inkluderer M2M

Emner

Kategorier


--

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil.

Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her.

Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt.

Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, MyCall og Phonero.

Vi er Telia. Norges største utfordrer.

Kontakter

Henning Lunde

Henning Lunde

Kommunikasjonsdirektør +47 465 00 000

Relatert innhold

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge